MUISTOJA
LÄHTEELÄSTÄ
Äitini
kertoman mukaan meillä oli vielä veli ja sisko, joita
en koskaan ole tullut tapaamaan, koska he olivat jo
syntyneet ja kuolleet ennen minun syntymääni. Veljeni
nimi oli Oskari, joka kuoli 2-vuotiaana. Muistikuvani on
hatara, koska niistä asioista ei kovin paljon kerrottu.
Yritän kertoa ja muistella aikaa, kun olin neljän
vanha ja ensimuistikuvani on, kun äitini löysi minut
jostain heinäladon nurkasta kauheasti parkumasta, kuten
siihen aikaan sanottiin. Olin sinne harhaillut, enkä
ollut löytänyt kotiin. Vanhemmat veljet kyllä myöhemmin
muistivat minulle virnuilla, että mitäpä tuon Uunon
puheista, joka on löytynytkin heinäladosta – no
niinpä tuo taisi ollakin.
Vanhempieni
historiaa
Kyselin Uuraisten
seurakunnantoimistosta tietoja, joita sain aika vähän.
Juho Lähteelä on muuttanut Uuraisille kirjoille
15.12.1904. Heidät on vihitty äitini kanssa 6.9.1901.
Isäni on syntynyt Vesangassa pienessä torpassa, josta
läksi jo nuorena poikana maailmalta leipäänsä
ansaitsemaan. Päätyen nuorena komeana miehenä Nyrölän
Ristolan taloon, josta meillä on miellyttäviä
muistoja vieläkin Liisan hahmossa.
Se oli suuri asia
– hän ikään kuin kaivoi meidät esille
menneisyydestä muistona.
Isäni sukua tunsin hyvin vähän.
Hänen isäänsä tulin kerran näkemään. Hän oli
hoikkavartaloinen mies. En muista enää hänen nimeään.
Isälläni oli kaksi veljeä, Kalle niminen, jonka
kerran tulin tuntemaan. Sekä Hermanni, jonka tapasin myöhemmin.
Hän asui Parikkalassa. Ehkä meillä on vieläkin siellä
sukua. Isälläni oli kaksi siskoa, Elina Manerus
Vesangassa ja Ida Kovanen Jyväskylässä. Äidilläni
oli yksi veli Nestori Veijanen Äänekoskelta sekä neljä
siskoa Ruusa Äänekoskella, Lyyli Uuraisilla, yksi
sisko Petäjävedellä sekä yksi sisko Jyväskylän
maalaiskunnassa. Valitettavasti olen unohtanut heidän
nimensä, koska en ole tätejä tavannut 60-vuoteen. Äitini
kertoman mukaan hän oli pienen talon tytär. Siihen
aikaan talo annettiin vanhimmalle pojalle.
Tyttäret sekä
muut pojat saivat lähteä maailman tuuliin leipäänsä
ansaitsemaan. Äitini oli hiljainen, lempeä ihminen. Hänen
työnsä oli hellan ääressä meitä pojan kurikoita
hoivatessa sekä antaessa hyviä ohjeita elämämme
taipaleelle. Jos verrataan nykyaikaa siihen aikaan missä
silloin elettiin – siinä on valtava ero. Nykyään ei
tahdo mikään riittää, aina on jotain vailla, pienistäkin
asioista riidellään. Ei ole koskaan hyvä olla. Siitä
ajasta, josta nyt kerron. Se oli kovaa aikaa ja kaikki
elämän eteen oli kovan työn takana. Ei ollut suuria
huvituksia. Pienistäkin saavutuksista oltiin
onnellisia. Silloin ei tunnettu riitoja, koska olimme
samassa veneessä, joka hiljaa lipui päivä ja vuosi
kerrallaan parempia aikoja kohti.
Juhon
tupa
Juhon tuvan
historiaa en tiedä. Ehkä tämä yksi huoneinen torppa
oli rakennettu joskus 1800-luvun alussa. Torppa oli noin
10 metriä
pitkä sekä
5 metriä
leveä. Torpassa oli iso uuni, uunin päällä oli
tasanne, jossa meillä oli Kallen kanssa nukkumapaikat
– siellä oli lämmintä. Tähän torppaan mahtui isä,
äiti ja seitsemän veljestä, kuten Aleksis Kiven
Jukolassa. Sopu oli hyvä – siitä piti huolen oven päällä
oleva koivuinen iso vitsa sekä isän tulinen jyrähdys.
Me Kallen kanssa olimme vähän kuin isän lempilapsia.
Isä taputteli meitä päähän sanoen: Mitäs nämä myöhäiset
pojat. Vanhemmat pojat heittelivät meitä kuin
kumipalloja ja meillä oli hauskaa. Vaikka tilaa oli vähän,
siellä oli hyvä olla. Kun oli koti ja lämmintä ja
ruokaa, josta äiti piti huolen. Isä ja vanhemmat
veljet olivat töissä metsissä ja kesällä pelloilla.
He toivat äidille rahaa ruokaan – antoivat joskus
meillekin markan ja me Kallen kanssa juosta kipitimme
Purolaan ostamaan Pastillereitä. Muita rakennuksia oli
sisään lämpiävä sauna, jossa minäkin synnyin. Sen
aikainen navetta, jossa oli Pilkanen, Tähdikki ja
Lemmikki. Lemmikki minua vähän puski, kun minä sitä
ärsytin. Pihapiirissä oli myös pikkuaitta. Sitten oli
heinälato vähän edempänä, josta minut myös löydettiin.
Uusi
talo
1927 meille
valmistui uusi talo. Tämä talo sijaitsee noin
10 metriä
Juhon tuvasta katsoen etelään päin ja on vieläkin
hyvässä kunnossa. Tämä oli kuin Onnela, oli tilaa
veljestenkin etsiä nukkumapaikkoja vähän sieltä täältä.
Rakennettiin uusi sauna, uloslämpiävä sellainen.
Rakennettiin uusi karjasuoja, joka on vieläkin pystyssä.
Vanhan Juhon tuvan hirret muutettiin riihirakennukseen,
joka sekin on vielä pystyssä. Sanoisin, että jos nämä
hirret osaisivat puhua, ne kertoisivat paljon. Älkää
tuhotko näitä – ne ovat historiaa!
Joulun viettoa
Jouluhan oli
vuoden tärkein tapahtuma pienessä kylässä. Joulun
aika ei ollut pitkä kuten nykyään kaikkine krääsineen.
Sitä kesti noin viikon. Muutamaa päivää ennen joulua
käytiin kaupasta ostamassa jouluun kuuluvat
ruokatarpeet. Se käsitti vehnäjauhoja, kahvia,
sokeria, riisiryynejä sekä rusinoita. Lihat, voit
naapurista sekä muut omasta pellosta saatuna.
Jouluaattona veljet lähtivät kirveen kanssa metsään.
Kohta he astelivat sieltä takaisin komea kuusi
olallaan. Kuusi tuotiin noin puolen päivän aikaan sisälle,
tuvan keskelle puujalkaan. Sen jälkeen alkoi tärkein
työ, kuusen koristelu.
Ensin kuuseen kiinnitettiin talikynttilät, joita
saatiin joulun aikaan omastakin kaupasta. Meillä
ripustettiin lasipalloja, enkelin kuvia sekä muita
kauniita helyjä. Ja niin alkoi joulun aaton ilta hämärtyä
ja pikkuhiljaa hiljennyttiin joulun viettoon. Veljet
olivat ja päivällä laittaneet saunan lämpiämään.
Saunaan lähtivät ensimmäisinä isä ja isommat veljet
ja sitten äiti ja minä Kallen kanssa. Pikku Kalle,
joka oli vilkas pojan nappula, kävi hiljaa saunan oven
raosta kurkkaamassa. Hän näki isän ja veljien saunan
lauteilla huitovan vastoilla itseään ja juovan öljyä
jostain pullosta. Sitten he tulivat sisälle iloisella päällä
ja pyörittelivät meitäkin ja nostelivat kattoon. Isäkin
taputteli äitiä ja äiti vähän tuhahti.
Sitten
meidän ja äidin saunasta tultua syötiin jouluateria.
Se oli suuri elämys, kun sai syödä kaikkia herkkuja
niin paljon kuin halusi. Ennen oli sanontakin: Kun tulis
joulu ja sais yölläkin syödä. Syötyämme, siihen
aikaan meillä ei ollut vielä radiota, aloitti
Onni-veli Enkeli taivaan lausui näin ja siihen me
yhdyimme omilla sanoillamme.
Isä kertoi meille
raamatusta, Jeesus lapsesta ja piti pienen
joulurukouksen. Mutta yhtä puuttui, sen ajan
aattoillasta ja se oli -
joulupukki. Siihen aikaan ei tunnettu
joululahjoja. Äiti kutoi naapurin isännälle ja emännälle
sukat.
Äiti sai naapurista ison palan uunissa
paistettua, sitä oikeata kiljun pintaa, sitä
sanottiin, Joulukenkkiö, ei joululahjoja. Tällainen
oli meillä joulu. Se loppui Tapanin iltaan, seuraavana
päivänä kuusi purettiin ja vietiin ulos. Alkoi arki
elämä. Nämä joulut pysyvät aina mielessä. Uusi
vuosi vaihtui tinanvalun merkeissä.
Veljekset
Kun tulimme puoleen
väliin 30-lukua - alkoivat veljekset yksi ja toinen löytää
elämänkumppanin ja muuttivat pois Lähteelän
tanhuvilta. Paitsi vanhin veli Topi toi uutta elämää
Lähteelään ja alkoi sitä tarmokkaasti hoitaa ja myöhemmin
Kuivalan tilaa tarmokkaan vaimonsa Ailin kanssa. Me
Kallen kanssa jouduimme hunningolle – no ei aivan.
Ainahan meille jokin soppi löytyi.
Omat nuoruusvuodet
F. E. Sillanpää
aikoinaan kirjoitti kirjan: Poika eli elämäänsä.
Näin tein minäkin. Kun nämä vuodet
varhaislapsuudesta oli jo takana päin. Meitä oli kolme
pojan naskalia minä, Kalle sekä naapurin poika Pitkälän
Topi. Aloitan keväisestä kengän ostosta – nehän
eivät tulleet kalliiksi. Vanhat talven kenkärohjat
potkaistiin pois ja siitä vaan paljain jaloin juostiin
koko kesä. Näitä sanottiin variksensaappaiksi. Oli
ehkä varjelus tällaisilla saappailla hiippailla
metsissä ja Jokihaaran pelloilla, jossa vilisi käärmeitä.
Mutta kun on tuuria, niin on tuuria. Mellastimme kaiket
kesät vähän siellä ja täällä. Toisinaan tehtiin vähän
pahaakin, en minä, mutta Kalle ja Topi – mikäli
muistan.
Yritimme polttaa Jokihaaran aution heinäladon,
mutta se ei syttynyt palaamaan. Kalle mainitsi tästä
äidille ja oven päällä oleva koivuvitsa sai töitä
kahdelle paljaalle pyllylle. Löysimme kerran lähteeltä
havukasasta ihmeellisen peltisen astian, jossa Kallen
kanssa arvelimme olevan mehua. Raahasimme sen kotia,
jonne isäkin oli jo tullut töistä. Emme saaneet
mehua, isä haisteli pönttöä ja kutsui kaikki isot
veljet ulos – mitähän siinä pöntössä oli, kun hän
torui veljiä sanoen: ”Lasten käsiin niitä tänne
tuotte”? Tuli tässä mieleeni, että maailmassa monta
on ihmeellistä asiaa. Se hämmästyttää kummastuttaa
pientä kulkijaa.
Kouluajat
Sittenpä meni
taakse nämä lapsuusajat. Aloitettiin kouluttautuminen
tulevia tehtäviä sekä tulevaa elämän uraa varten.
Minun kohdallani alku alkoi hyvin myönteisissä
merkeissä. Siihen aikaan ensimmäisellä luokalla,
jolloin olin 9-vuoden vanha. Moni ei osannut lukea tai
edes tavata ja opetus oli sen mukaista. Opettaja testasi
meitä kaikkia, joku tavasi tai tankkasi kirjaimia.
Minun vuoroni tuli. Opettaja toi kirjan eteeni ja sanoi:
Mitäs sinä osaat? Se oli eläinkirja. Muistan vieläkin
sen kirjan alun, jota aloin lukea: Eräänä päivänä
kettu repolaisen mieleen juolahti sukkela tuuma.
Opettaja katsoi minua, repaleista pojan nassikkaa:
”Sinähän osaat lukea, mikset ole sanonut. ” Ei ole
opettaja kysynyt vastasin.” Totuushan on se, että
siskoni tyttö Kerttu opetti minut suoraan lukemaan
puoliväkisin, koska oli saman ikäinen kuin minäkin,
sanoen että pärjäät paremmin koulussa. Sain koulusta
lopetettuani hyvät arvosanat 10.10.30. Näillä
arvosanoilla pääsin heti Taavetinmäen metsään
halkoja hakkaamaan. Kävin vielä rippikoulun ja sekin
onnistui hyvin. Sen jälkeen minusta tuli aikuinen mies
– ainakin omasta mielestäni.
Ylös takaisin
|
Poliittinen
sekä muu elämä Jokihaarassa 1920 – 30 luvuilla
Aloitan
poliittisesta elämästä - se oli varsin suotuisaa. Elämä
oli siihen aikaan kovaa työtä ja aherrusta metsissä
ja pelloilla eikä siihen aikaan edes ollut aikaakaan
sellaisia asioita vakavammin pohtia. Tosin olihan jo
sosialidemokraatit, johon kuuluivat pääasiassa työväestö
sekä pienemmät asutustilalliset. Sekä Maalaisliitto,
johon kuuluivat pääasiassa talolliset sekä heidän
perheensä. Mutta kun asiat olivat niin, että molemmat
tarvitsivat toisiansa. Maanmies tarvitsi työntekijää
peloillensa sekä metsiin ja työntekijä tarvitsi rahaa
sekä ruokaa. Silloin elettiin ns. luontaistaloudessa, pääasiassa
kaikki ruoka saatiin pelloista sekä karjasta. Siihen
aikaan ei pienellä paikkakunnalla tunnettu suuria
tavarataloja. Riitti pikkupuoti, josta saatiin kahvit,
suolat, sokerit sekä paloöljyä valaistukseen. Tämä
ikään kuin sekoitti kansalaiset - olimme kuin yhtä
suurta joukkoa kaikki. Oli tapana, kun haluttiin käydä
naapurissa tahi missä vain kyläilemässä. Avattiin
vain talon ovi. Hyvää päivää ja samaa vastattiin ja
käskettiin sisään ja siitä alkoi jutustelu ja
kahvittelu ja niin edespäin. Ei siihen tarvinnut
audienssia, kuten nykyään. Tällaista oli varsinainen
arkielämä pienessä kylässä. Kylälle saatiin
kansakoulu ja samalla saatiin jonkin verran kulttuuria
kylälle. Koululla toimi joka toinen sunnuntai-ilta
nuorisolle tarkoitettu Kotiopintokerho. Luettiin Seitsemää
veljeä ja runokirjoja. Joku halusi näyttää omaakin
taidetta mitä osasi. Uunokin näytteli Puli-ukkoa ja
oli hauskaa.
Aikuinen
nuori mies
Kuten jo kerroin, heti koulun
loputtua alkoi työelämä. Varsinainen työelämä alkoi jo 13-vuotiaana
pojan junkkarina. Se käsitti pääasiassa metsä ja peltotöitä. Metsätöihin
lähdin yhdessä isäni kanssa. Hän kun oli jo varsin ikäihminen.
Metsätöissä sattui siihen aikaan paljon vahinkoja, jossa kirves
ja saha olivat työvälineinä sekä isojen puiden kaatuessa. Olimme
tavallaan kuin toistemme turvana mahdollisen onnettomuuden sattuessa. Töihin
lähdettiin aamiaisen jälkeen noin kello kahdeksan. Sitten puolen päivän
jälkeen talvisin sytytettiin tervaskanto palamaan. Sen lämmössä
otettiin esille reppu, jossa oli noin litran pullo maitoa ja avattiin
jonkinlaiseen paperiin käärityt paketit. Niissä oli kaksi isoa leipäviipaletta,
niiden välissä ei ollut salaattia, tomaattia tai muita hörhelöä,
kuten nykyaikaan – vaan arvatkaas mitä? Kaksi noin kämmenen levyistä
sianpintaa ja puolet siitä oikeata läskiä, se piti miehen tiellä ja
jonka turvin jaksoi tehdä oikeata työtä.
Syötyämme pidimme pienen juttelutauon. Kyselin häneltä hänen
aikaisempia nuoruusvuosiaan ja sekä työelämäänsä. Hän kertoi
olleensa useissa paikoissa Suomea sekä rata että tietöissä. Hän
kertoi elämästään Venäjän vallan alla. Vuodesta 1873 vuoteen 1917 ja
siitä tuli kuluneeksi 44 vuotta. Hän kertoi nuorena olleensa Etelä-Suomessa
venäläisten linnoitustyömaalla töissä. Kysyin saitko ruoskaa? Vai
ruoskaa hän hymähti. Kun tuli työt tehtyä, annettiin taskut täyteen
ruplia ja Vodka-pullo. Hän kertoi myös paljon Nyrölästä. Muistan vieläkin
talojen nimiä, missä hän oli ollut töissä aikoinaan. Niitä oli
Jatkola, Ristola, Juonaala, Mäki-Aho ja Koppeli. Hän itsekin kertoi, että
häntä pidettiin hyvänä työntekijänä. Hän kertoi nuorena olleensa
vahva voimamies, jota siihen aikaan arvostettiin. Luulisin myös, että hän
taisi olla komea uljas mies. Eikä
ihmekkään, jos jonkun talon tytär sattui häneen ihastumaan. Tässä
samalla tuli kerrottua vähän isänikin nuoruus vuosista.
Kokkisen
saha
Kokkisen saha sijaitsi
Naattianjärven rannalla, jossa nyt seisoo kansanedustaja Toimi
Kankaaniemen talo. Olin vasta 14-vanha poika, kun tein ensin töitä
kimpisirkkelillä. Sitten siirryin katkaisusirkkelille. Tämä oli jo vähän
vaarallisempaa hommaa. Kokkis Heikki kysyi: ”Pystytkö tekemään tätä
työtä?” Siinä oli eräs kaveri katkaissut sormensa vähän
aikaisemmin. Minä Heikille – minä teen työtä mitä itse haluan ja
Heikki minulle – jos tulee ammattientarkastaja käymään ja kysyy ikääsi,
sanot, että olet 18-vuotias. Pirulauta – olenko jo sen näköinen
tuumin. Aloin saamaan aikuisen palkkaa ja olin myös ylpeä siitä ja
taisin kehua siitä myös ikäkavereillenikin. Taisivat olla vähän
kateellisia minulle. Sitten loppuaikana olin sirkkelien ja
raaminterienteroittajana ja olin olevinani tärkeä mies. No tulihan sitä
kesäisin tehtyä vielä töitä talollisten pelloilla ja syksyisin
riihessä puintia, mistä vain rahaa sai - oltiin kuin - ei neekerit -
vaan kuin afrikkalaiset.
Työt pohjoispitäjissä
Liityin kahtena kesänä Lahtiyhtiön
leimausporukkaan. Meitä oli viiden miehen sakki. Tehtäväni oli kynä ja
taulu kädessä merkitä taululle numeroita, mitä kaverit huutelivat
leimatessaan. Olin olevinani suurikin metsäherra, kun paikkakuntalaiset kävivät
meidän töitä utelemassa ja kyselemässä. Mikä on nykyään puunhinta?
Vastasin riippuu vähän puunlaadusta ja koosta. Nauraa hihitin vähän,
kun ukot läksivät. Kiertelimme Karstulan, Kivijärven, Kinnulan, Kyyjärven
ja Soinin metsissä. Asuimme aina sen paikkakunnan isoimmissa taloissa
viikon tai pari kerrallaan ja meitä palveltiin kuin piispaa pappilassa,
koska yhtiö maksoi ruuat ja kortieerit.
Olen
käynyt helvetissä
Ehkä otsikko tuntuu vähän oudolta,
mutta voi siinä olla vähän tarunomaista perääkin. Siihen aikaan oli
sellainen sanonta – Kivijärven Kinnulasta, kirvesheitto helvettiin.
Menimme Kinnulan kirkolle. Sieltä näkyi 5 -
6 kilometrin
päässä olevaan Jääjoen kylään. Sieltä läksimme tietöntä erämaata
Lestijärven suuntaan ehkä saman 5
-6 kilometriä
. Täällä leimasimme eväiden kera muutaman päivän. Makoilimme jossain
niittyladossa. Ladossa oli heiniä, oli kaunis lämmin kesäyö ja kaveri
rojahti heinille sanoen, että nyt olemme helvetissä ja me totesimme
saman.
Saunareissu
En täysin muista, kun majailimme
isossa talossa, missä pitäjässä tämä saunareissu tapahtui. Oli
lauantai-ilta, syötyämme isäntä sanoi: ”Nyt pojat saunaan”.
Riisuimme kuteemme saunan ulkopuolella olevalle penkille. Sauna oli iso,
kuten oli talokin, ja nousimme lauteille. Isäntä heitti tuliset löylyt
ja me siinä päät kumarassa vihdoimme selkäämme isolla koivuvastalla.
Saunan ovi avautui – nähtiinkö me näkyjä – saunaan tunki neljä
tahi viisi nuorta naista alastomana ja heidän jälkeensä tukeva emäntä
samassa asussa. He menivät meitä vähän sivummalle vedellä lutramaan.
Isäntä seurasi meidän vähän tyrmistyneitä naamoja hiukan
huvittuneena. Sitten hän selitti, meillä on ollut tämä tapana aina ja
tytötkin ovat olleet tähän tapaan tyytyväisiä. Sillä mehän olemme
Jumalan luotuja - niin miehet
kuin naisetkin. Näin hän sanoi. Me vähän kainostellen lutrasimme itseämme
ja läksimme ulos saunasta. Hetken päästä tytöt ja emäntä tulivat
tulivat samalle penkille – tosin vähän etäämmälle penkillä.
Että kaikkea sitä elämän varrella on tullut nähtyä.
40
panosta
Kerron
pienen hupaisan tarinan ison talon pojasta sekä toisen ison talon tyttärestä
sekä minusta torpan pojasta. Minä saattelin raitilla tuota talon tytärtä
– minä tykkäsin hänestä ja kai hän tykkäsi myös minusta. Olin
tukkimetsässä karsimassa isoa tukkia. Luokseni astelin ison talon poika,
ei hänellä ollut sahaa tai kirvestä olalla, vain reppu ja haulikko. Oli
metsällä. Istuimme siihen puunrungolle ja panimme pölli Saimaat
palaamaan ja juttelimme, mitä mieleen juolahti. Huomasin, että hänellä
ei ollut mitään kiirettä. Lopuksi hän sanoi hieman arastellen.
”Oletko sinä ihan tosissasi sen Elman kanssa?” Olin vähän pöllähtänyt
kysymyksestä sanoen: ”Mitä tarkoitat kysymyksellä?” Hän
aloitti hieman aristelleen: ”Minäkin kun tykkään siitä tytöstä.”
Minä vähän leikilläni: ”Tykätään sitten molemmat siitä tytöstä.”
Asia alkoi saada siinä pöllin
päällä istuessa hieman huvittaviakin piirteitä. Aloimme tehdä kauppaa
siitä tytöstä. ”Paljonko maksat, jos minä luovun?” sanoin hieman
leikilläni. ”Ei minulla ole rahaa”, sanoi poika, ”mutta saat kaikki
mitä minulla on repussa.” ”Mitä sinulla on siellä repussa?”
kysyin. Hän avasi reppunsa, pudotti neljä pakettia haulikon panoksia
maahan, 40 kappaletta. Tarkistin kaliperin, hyvin sopivia minun
haulikkooni. Kiinni veti – kättä päälle. Sovittiin, että poika
menee sovituille treffeille tytön luo ja Uuno oli lyönyt kirveellä
jalkaansa eikä voi tulla tapaamaan. En tiennyt mitä sitten tapahtui,
mutta jatkon tiedän. Tästä tapauksesta oli kulunut aikaa lähes
kymmenen vuotta. Ajelimme autolla halkokuormaa Tikkakoskelle. Ajoimme erään
talon pihaan ja menimme taloon sisälle ja pyysimme ostaa kahvit. Siinä
kahvia odotellessa ja katsoessa talon emäntää, tuntui kuin hänessä
olisi ollut jotain tuttua. Joimme kahvit ja kysyin kahvin hintaa. Emäntä
tähän nauruissa suin pamautti, että 40 haulikon panosta. Olin kuin
halolla päähän lyöty. Kyllä minä sinut ihmiskauppiaan tunsin, kun
astuit ovesta sisään. Ja jatko meni naurun ja seurustelun merkeissä,
johon myös talon isäntäkin osallistui. Ei se, jonka kanssa kauppaa
tehtiin. Että kaikkea sitä
on tullut tehtyä.
Juhannus
Sen
ajan juhannuksiin kuului vielä keskeisesti juhannuskokko. Silloinhan ei lähdetty
etemmän rantoja etsimään. Kokko paloi 30-luvun alussa Rummakon talon lähettyvillä,
tien varrella pienellä aholla, jossa vieläkin on leppäpuska muistona.
Talojen asukkaat rakensivat kokon risuista. Kokolle kerääntyi lähiseudun
nuoret miehet ja naiset sekä me pahaset pojan juntit. Aluksi tanssittiin
hanurin ja rammarin säestyksellä. Vähän hämärän tultua pantiin
kokko palamaan. Sitä ilolla ja riemulla seurattiin ja juhannustanssit
jatkuivat. Jopa me pojan juntitkin pienempien tyttöreppanoiden kanssa
opettelimme tanssimaan. Sitten alkoi juhannusaaton yönäytös.
Uuraisten suunnasta tulla rahjusteli kovaääninen miesporukka, ehkä
pienten hömpsyjen vaikutuksen alaisena.
Heitä odotteli kokon seutuvilla toinen porukka. Siinä ei sanottu
”Hauskaa juhannusta” – meteli alkoi olla kova – nyrkit heiluivat,
aidan seipäät heiluivat, näkyi punaneniä ja poskia, kirouksia lenteli
ja linnut ja oravat säikkyivät. Joku juhannusväestä kauhistelu
ottelua, mutta meistä pojan nassikoista se oli hauskaa.
Saattoihan
tämä olla ohjelmoitu näytöskin, koska pahempaa ei kuitenkaan
tapahtunut. Ehkä joku näytti uhoaan.
Myöhemmin juhannusaaton vietto
muuttui Tikkakoskelle Tikanmajalle. Sinne ei menty ryysyissä. Olin nuori,
salskea mies, ainakin omasta mielestäni komea mies. Minulla asunani oli
diakonaali-pussihousut, jalassa kiiltävänahkaiset kurttuvartiset
jatsarit. Hartioilla väljästi napit auki roikkui nahkapusakka, keltainen
pusakka sekä punainen raflaava kravatti. Päässä nahkainen lätsä –
oltiin rentoja. Siellä tanssahdeltiin koko ilta – kokosta ei niinkään
välitetty. Takaisin lähdettyä pyörän rungolla istui nätti tyttö.
Aamu alkoi sarastaa. Nuoruus
oli ihanaa.
|
Talkootanssit
Siihen aikaan oli talkoohenkeä
naapureiden kesken. Jos joku tarvitsi apua kattojen teossa, heinä- ja
elopelloilla, perunan nostossa - oltiin valmiit antamaan apua ilman
korvausta. Saatiinhan sieltä kahvit, ruoat sekä jutustella naapureiden
kanssa. Jokihaarassa oli myös kaksi isoa taloa ja näissä molemmissa oli
oikein talkootanssit. Riihimäen rukiin leikkuutalkoot elokuussa ja
Taavetinmäen perunannostotalkoot syyskuussa. Talkoisiin kutsu tuli
muutamaa päivää aiemmin ja sinne luvattiin lähteä. Riihimäkeen lähdettiin
puolen päivän aikaan sirppien kanssa. Sirpit heiluivat, lyhteitä ja
kuhilaita nousi. Parin tunnin ahkeroinnin jälkeen joku huusi ” Pilvi
nousee” No eihän se ollut sadepilvi, vaan puolen kymmentä akkaa, jotka
toivat kahvia ja kaljaa talkooväelle. Siinä juotiin kahvit, kaljat ja vähän
siinä samalla me nuoret härnättiin tyttöjä tähän tapaan. Sinä
tanssit minun kanssani, etkä tuon Topin kanssa, se on jo nyt jo vähän
juovuksissa. Topi tähän, tanssi sitten Uunon kanssa, kun se muuttuu
Eemeliksi. Pelto saatiin
iltaan mennessä kuhilaille. Väki rahjusti ison talon tupaan pitkän pöydän
ääreen, joka oli katettu sen aikaisilla mahtavilla ruokatarpeilla ja söihän
sitä Uunokin hyvällä ruokahalulla.
Ateria oli syöty ja kaikki kylläisiä. Katosivat ruuan tähteet pöydästä
kuin taikaiskusta ja iso pöytä ja penkit työnnettiin syrjään. Esiin
astui orkesteri Tikkakoskelta. Hanurissa, viisirivisessä Kosti Riihimäki,
hänen veljensä kitarassa, Mäkinen viulussa, Atte Palonen rummuissa.
Mahtava orkesteri ja pelit narahti soimaan. Ensimmäisinä rohkeimmat hyökkäsivät
hakemaan mielitiettyään, sitten vähän aremmat. Jopa minäkin hyökkäsin
Kovasen Martan kimppuun ja tanssilattiaa kohden. Kohta lattia oli yhtä
hullunmyllyä. Ainoastaan porstuassa norkoili se sakki, joka ei halunnut
tanssia. Heillä oli omat
huvinsa. Huulilla kessusätkä tai holkki Saimaata. Perstaskuissa hölkkyi
litteä ponukanisteri tai kaupungista haettu karhupullo ja ulkona käytiin
ottamassa pienet höpsyt ja ilo jatkui. Sitten illan jatkuessa vähän
pimeämmäksi, alkoi aitan nurkilla vilahdella pari hahmoa reput selässä,
eivät tulleet lainkaan tanssialueelle. Ehkä siellä alkoi toimia
jonkinlainen liike-elämä. Taisimme mekin pikku-Kallen kanssa käydä
siellä ostoksilla.
Kaupunkireissu
Kun saatiin mummunmarkkoja
kokoon noin viidestä sadasta tuhanteen markkaan lähdettiin
tekemään kaupunkimatka. Kesällä mentiin polkupyörällä ja
talvella linja-autolla. Kaupunki poikkeaa huomattavasti
nykyisestä kaupungista. Katujen, jotka silloin olivat kivistä
vuorattuja ja ympärillä oli melkein pelkkiä puutaloja. Kulkuvälineinä
oli lähes pelkkiä hevosia, jotka ajaa kolistelivat pitkin
katuja. Autoja näkyi verrattain vähän. Varsinaisia
ostospaikkoja oli vain Kauppakadulla. Vaate- ja
kenkäkaupat pääasiassa kiinnostivat meitä.
Kauppatorilla käytiin ostamassa myös viipurinrinkeli kotiin
vietäväksi. Tietysti vielä oli myös yksi kauppa, joka myös
vähän kiinnosti ja perustettiin vuonna 1931, jolloin
kieltolaki kumottiin. Tämä auppa sijaitsi Kauppakadun yläpäässä
uutalossa ja sehän oli viinakauppa.
uohon
aikaan ei saanut ostaa viinaa alle 21-vuotias, mutta ainahan
sellainen pojan viikari kuten minä, keinot keksi. Olinhan jo
vuosia metsiä ja peltoja samoillut – helppoahan sitä oli
muuttaa itsensä vaikka 50-vuotiaaksi ja pullo tuli.
Sellaisenahan se jatkui
nuoren miehen elämä, väliin kävimme poikaporukalla
tansseissa ja missä milloinkin. Väliin maisteltiin mannakorven
tuotteita ja oltiin niin reteviä poikia. Siihen aikaan
Suojeluskunnan osastot pyhäisin pitivät taistelu harjoituksia
metsissä ja pelloilla. Mekin ajattelimme, että eihän me olla
sen huonompia. Saimme ostaa takataskuumme 9-millisiä provinkeja,
kun öiseen aikaan tulimme jostain panimme kovan paukkeen päälle,
että oravat ja linnut kauhistelivat.
Isäni sai tästä tietää.
Hän murahti tästä minulle. Etteköhän saa näistä
paukkeista vielä tarpeeksenne. Ja totta maar oli oikeassa.
Näin kuluivat
nuoruusvuodet hiljalleen 30-luvun loppua kohden. Olin jonkin
aikaa Tikkakosken lentokenttä työmaalla. Olin rakentamassa
upseerien asuntolaa kirvesmiehenä, niin sanottuna
teline-timpurina. Mielin itseäni ammattimiehenä. Joku sanoi
minulle – et sinä ole kirvesmies – olet kirves ja mies ja näin
kait olin. Euroopasta alkoi kuulua levottomia uutisia. Hitlerin
Saksa alkoi laajentua – minuun tämä ei paljon vaikuttanut
– elin omaa elämääni. Tuli Y-H – se merkitsi, että
kaikki miehet kutsuttiin armeijaan kertausharjoituksiin.
Muistan, kun me Koivulan Eemelin kanssa kävimme useissa
taloissa auttamassa työhommissa, mistä miehet olivat viety
sinne jonnekin. Alkoi talvisota. Itse olin vuoden 1940 alussa
pari kuukautta poraamassa konepistoolin piippuja – kunnes
maaliskuussa 1940 astuin armeijaan, jota kesti lähes viisi
vuotta. Näin päättyi nuoren miehen siviilielämä ja
nuoruusvuodet.
Jokihaaran
vanhimmat asukkaat
Koska olen kertonut
Jokihaarasta vähän yhtä ja toista ja muistini koteloihin on jäänyt
Jokihaaran 20 sekä 30 -luvun elämä, haluaisin nyt kertoa näistä
ihmisistä, jotka ovat jo kauan sitten menneet. Ja tuskinpa heitä
enää nuorempi sukupolvi muistaakaan. Lähdemme nyt Riihimäkeen,
josta olen jo kertonutkin. Lähdemme tätä tietä Puolankaupan
suuntaan. Ensimmäisenä oikealla on pieni torppa. Siellä
asusti Matti Pitkänen vaimonsa Hildan kanssa. Sanottiin
Hilma-mummolla olevan hiukan tietäjän lahjoja, ja koska oli
hiukan tumma ja roteva mummeli. Ja joku irvileuka saattoi häntä
sanoa noita-akaksi. Sellainen hän ei ollut. Me Kallen kanssa kävimme
istumassa tuvan suun penkillä ja aina saatiin mummilta voileipä
tahi vehnäpalanen. Tulemme Kuralampien viljelystaloon, jota
omisti Riihimäen tytär Eetla Maria miehensä Topiaksen sekä
tyttären Annan
kanssa. Eetla oli tukeva muhaileva mamma, mutta Tobias pieni
vikkelä mies, vähän huono-kuuloinen, vaikka eihän sitä
tartte kaikkea maailmassa kuullakaan.
Sitten poikkeamme Lamminaholle. Tämä pieni tila
sijaitsi Riihilammen rannalla. Ja sitä omisti Pekka Ruuttu
vaimonsa Marian ja tämän vanhan äidin kanssa. Pekka Ruuttu
oli entinen kauppias Jyväskylästä ja oli aikoinaan muuttanut
tänne Jokihaaran hiljaisuuteen kauniin lammen rannalle. Muistan
aina Pekan. Hän oli hienostunut käytökseltään ja toi vähän
oppia meille turvenuijille. Pitkälän talosta olenkin jo
kertonutkin - sen aikainen melko vauras talo. Sitä omisti Eemil
Pitkälä vaimonsa Mildan kanssa ja huutolaispoika Toivon
kanssa. Hänestä tuli myöhemmin isäntä Pitkälän taloon.
Sanoin huutolaispoika, ehkä tämä nimitys pojasta tahi tytöstä
on vähän outo sana. Siihen aikaanhan ei kunnassa ollut
lastenkoteja. Kunta tahollaan möi lapsia, joita vanhemmat eivät
pystyneet huoltamaan. He joutuivat isompiin taloihin
huutolaispojiksi tai tytöiksi. Pitkälässä näitä
huutolaispoikia oli jonkun aikaa kaksi, en enää muista heidän
nimiään. Mutta sen muistan, että Pitkälässä he saivat hyvän
hoidon Eemelin ja Mildan hoivissa. Sitten muistan Köntys-Moosen,
hänkin asui jonkin aikaa Pitkälässä. Hänet Tikan patruuna
karkoitti torpastataan Keskisen järven rantamaisemilta. Hän
hajoitti torpan, rauniot muistan vieläkin. Hän asui Pitkälässä
vuoden tahi pari. Sitten oli mielenkiintoinen mies, Puro Ville.
Hän oli suutari, Vilho Vääränen. Hän korjaili naapureiden
kenkiä asuessaan talon nurkissa omissa kuvioissaan. Hän oli vähän
äreä pappara. Jos oli huonot välit jonkun asiakkaan kanssa. Hän
saattoi kivahtaa, korjaa itse kurpposes. Mutta sitten tapahtui
ihme. Talon väki ei saanut mennä korjaamaan punkkaa missä hän
makaili. Hän vartio itsepäisesti omaa aluettaan. Sitten
tapahtui se mikä meille muillekin. Hän kuoli. Sängyssä, missä
hän makaili, oli nokkossäkeistä tehty olkipatja. Patjan sisästä
olkien seasta löytyi sen aikaista rahaa 20 000 markkaa. Se
oli omaisuus siihen aikaan. Mihin rahat joutuivat? No eihän sitä
meille kerrottu. Juhon tupahan on jo meille tuttu paikka. Lähdemme
tästä hiukan etuoikealle noin kilometrin, Lepistön torppaan,
jossa asusteli Otto Lepistö vaimonsa Iidan kanssa sekä pojan
Einarin ja tytär Olgan kanssa. Emäntä Iidan muistan siitä,
että hän oli kätevä ottamaan meiltä roskan silmästä pois.
Niitähän meillä oli tavan takaa. Olipa hänellä taipumus
antaa ohjeita sairauksissa, aikuisillekin sen aikaisilla
menetelmillä. Tämä oli Lepistö.
Sitten
siirrymme siitä naapuriin Koivulaan, se oli pieni tila, jota
hallitsi Emil Pitkänen vaimonsa Lyydin ja Veikko pojan kanssa.
Eemelin muistan asiallisena, hillittynä kaverina, hänen
kanssaan oltiin useimmilla työmailla. Veikon kanssa kävimme
Kummun talossa kouluakin. Hänet tunsin jämeränä kaverina ja
hän toimi urheiluseurassa. Muistan vielä hänen yhden
lausahduksensa meille muille kavereille. Olimme menossa
joihinkin bileisiin ja hän opasti meitä ”Sinne ette mene
humalassa ettekä viinojen kanssa.” Hyvä opetus.
Sitten tulemme Ellulaan. Se oli pieni viljelystila. Isäntä
Albin Kovanen, vaimonsa nimeä en muista. Heillä oli poika
Matti ja tytät Martta, mutta toisten tyttöjen nimet olen
autuaasti unohtanut. Muistan, kun emäntä piti meille
nassikoille pyhäisin aina kotonaan rippikoulua, josta sai hyvää
oppia elämän tielle. Kissakoski
tuli minulle tutuksi paikaksi. Siellä asui siskoni Aino miehensä
Edvinin kanssa. Sekä lapsi katraan, joista tulin tuntemaan vain
Kertun, Lempin ja Katrin. Viisivuotinen sotareissu sekä muutto
toisille paikkakunnille tekivät valitettavaksi sen, että
unohtuivat nuoremmat sukupolvet. Että näin oli. Pienenmäen
tilan muistan vain Otto-nimisenä isäntänä. Hän oli kova
kalastamaan, tuli meillekin kaloja täynnä olevan kopan kanssa,
missä oli särkiä ja isoja haukia ja kauppa kävi. Oli kova
tarina mies, ja mehän kuunneltiin. Hänellä oli myös hyvät
kirjoitustaidon lahjat. Muistan kun hän kirjaili minun
anomukseni nimismiehelle ja anomus hyväksyttiin. Sain
haulikonkanto luvan. Purolan kaupan lähettyvillä oli pieni
Kankaan tila. Sitä hoiti vähän vanhempi nainen, nuoren
naisapulaisensa kanssa. Sanottiin häntä Kankaan rouvaksi, ehkä
siitä syystä, että hänellä oli kaksi poikaa. Toinen oli
kapteeni Suomen armeijassa ja toinen agronomi ja johtajana
jossain maatalousoppilaitoksessa. Naisen nimen muistan Minna
Hietanen. Olin eräänä kesänä tämän upseerin kanssa pari päivää
heinäpellolla. Hän tarinoi paljon sotaisia asioita, ihaili
Saksan nousua Hitlerin johdolla ja minä kuuntelin innokkaana
– olihan vuosi 1936 ja sehän oli sitä aikaa. Vielä muistan
Konttilan isännän. Matti Konttilanmäki, vanhapoika,
nykykielessä sinkku. Hän hoiteli Jokihaarassa kunnan asioita
hyvällä asiantuntemuksella ja näin muistan, että häntä myös
arvostettiin. Tämä tästä sen ajan asukkaista.
Teen lopuksi vielä pienen
analyysin näistä nykyajan ihmisistä. Ovatko he yhtään
onnellisempia kuin nämä ihmiset, jotka elivät 70 - 80 -vuotta
sitten? Nämä ihmiset olivat tyytyväisiä, kun he saivat syödäkseen,
sen aikaisessa luontaistuote-taloudessa, jota saatiin karjasta,
pellosta, metsistä. Tosin kovalla työn teolla aamusta iltaan.
Ei siihen aikaan ollut aikaa turhuuksiin. Oltiin iloisia ja
tyytyväisiä pienistäkin saavutuksista. Muistan, kun erään
perheen poika saapui kaupunkimatkalta. Hän kaivoi repustaan
haitarivartiset jatsarit sanoen että näillä jatsataan
talkootansseissa. Sen jälkeen kaivoi huopikkaat eli töppöset,
sen ajan nimityksellä sanoen. Nämä vedetään jalkaan, kun lähdetään
tukkimetsään. Että oli poika tyytyväisen näköinen. Nykyään
ei olla tyytyväisiä mihinkään, pitää saada vain lisää
kaikenlaista helvetin krääsää. Joku kerää omaisuutta
vanhanakin tietäen, ettei koskaan tule sitä tarvitsemaan,
kuten Puro-Villekin. Otti makeita unia olkipatjallaan suuren
omaisuuden päällä.
Takaisin
luetteloon |