VALTUUSTON PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Kuntalain 23 §:n mukaan kunnanhallitus vastaa mm. valtuuston päätösten täytäntöönpanosta ja laillisuuden valvonnasta.
Kuntalain 56 §:n mukaan jos kunnanhallitus katsoo, että valtuuston päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä taikka että valtuusto on ylittänyt toimivaltansa tai että päätös on muuten lainvastainen, kunnanhallituksen on jätettävä päätös täytäntöön panematta.
Ehdotus: Kunnanhallitus toteaa kunnanvaltuuston kokouksen 13.12.2000 päätökset laillisiksi ja päättää panna ne täytäntöön.
Päätös: Ehdotus hyväksyttiin.
ELINTARVIKETARJOUSTEN KÄSITTELEMINEN
Elintarvikkeiden toimittamisesta kunnan laitoksiin vuodeksi 2001 on pyydetty tarjoukset Kesprolta (Kesko), Karjaportilta, Atrialta, Valiolta, Meiralta, K-lähikauppa Kettuselta, Salesta/Uurainen, Siwasta/Uurainen ja Wihurilta.
Määräaikaan 27.10.2000 klo 15 tarjouksen olivat toimittaneet: Kesko Oyj, Karjaportti Oy, Atria Oyj, Valio Oy ja Wihuri Oy.
Kunnanhallitus edellytti 16.12.1999 § 255, että elintarvikehankinnat pyritään tekemään yhteistyössä muiden kuntien kanssa, hankintarengasta hyväksikäyttäen. Aikaisemmin kunnanhallitus oli yksimielisesti 17.2.1997 § 67 päättänyt Mikko Niemisen esityksestä ja Reijo Rokkamäen kannatuksesta, että Uurainen ei ole mukana tässä vaiheessa yhteishankinnoissa elintarvikkeiden osalta
Elintarvikkeiden hankinnasta vastaava emäntä on käynyt neuvotteluja Jyväskylän hankintarenkaan kanssa. Käydyissä neuvotteluissa todettiin, että hankintarenkaassa on sopimuskausi meneillään, ja olemassa olevaan sopimukseen ei voi liittyä kesken sopimuskautta. Jyväskylän hankintarengas on kokouksessaan 26.9.2000 käsitellyt Uuraisten liittymistä Jyväskylän hankintarenkaaseen elintarvikkeiden hankinnan osalta, ja ilmoittanut, että Jyväskylän hankintarengas on haluton laajentamaan nykyisestään hankintarenkaan toimialuetta.
Lisäksi on selvitetty mahdollisuutta liittyä Ääneseudun elintarvikkeiden hankintarenkaaseen. Virallista ratkaisua Uuraisten liittymisestä ei Äänseudun hankintarengas ei ole kuitenkaan tehnyt. Talousjohtaja Kolehmainen ilmoitti 8.12.2000, että hankintarengas tekee asiasta päätöksen vasta keväällä 2001.
Elintarvikkeiden hankinnasta vastaava emäntä on yhteistyössä perusopetusta vuosiluokilla 7-9 antavan koulun emännän kanssa tutustunut annettuihin tarjouksiin ja tehnyt tarvittavat tarjousten väliset vertailut. Emäntien lausunto ja vertailu liitteenä.
Liite nro 1
Ehdotus: Kunnanhallitus päättää, että elintarvikehankinnat suoritetaan vuonna 2001 seuraavasti:
Päätös: Ehdotus hyväksyttiin.
TALOUSARVION TÄYTÄNTÖÖNPANO-OHJEET
Uuraisten kunnanvaltuusto on kokouksessaan 13.12.2000 § 57 hyväksynyt kunnan talousarvion vuodelle 2001.
Liite nro 2
Ehdotus: Kunnanhallitus päättää, että
Päätös: Ehdotus hyväksyttiin.
SOPIMUS ATK-TUKIHENKILÖN PALVELUISTA
Kunnanhallitus 7.2.2000 § 33
Konneveden kunnanjohtaja Kari Levänen ja kunnansihteeri Vesa Rantala ovat 1.1.2000 keskustelleet alustavasti kuntien välisestä yhteistyöstä mikrotukihenkilön palveluista. Kunnan vuoden 2000 talousarvio sisältää toiminnallisena tavoitteena tietotekniikkapalveluiden ulkoistamisen.
Konneveden kunta tarjoaa 24.1.2000 Uuraisten kunnanhallitukselle saapuneella kirjeellään atk-tukihenkilön palveluja hintaan 130 markkaa tunti. ALV 0 %, atk-tukihenkilön matkakustannukset tulevat Uuraisten kunnan maksettavaksi ainoastaan silloin, mikäli henkilö kesken työpäivän käy Uuraisilla.
Tarjous sisältää sekä mikrotukihenkilön palvelut sekä verkon ylläpidon.
Ehdotus: Kunnanhallitus päättää solmia vuoden 2000 ajaksi Konneveden kunnan kanssa sopimuksen atk-tukihenkilön palveluista.
Päätös: Ehdotus hyväksyttiin.
__________
Konneveden ja Uuraisten kunnansihteerit ovat 7.12.2000 neuvotelleet atk-tukipalveluja koskevan sopimuksen jatkumisesta. Konneveden kunta tarjoaa atk-tukihenkilön palveluja hintaan 155 mk/tunti (26,07 /tunti) + ALV. Sopimus laaditaan toistaiseksi voimassa olevaksi.
Ehdotus: Kunnanhallitus päättää, että
Päätös: Ehdotus hyväksyttiin.
UURAISTEN KUNNAN KIRKONKYLÄN ASEMAKAAVAN MUUTOKSET
Ympäristölautakunta 5.12.2000 § 41
Uuraisten kunta käynnistää asemakaavojen tarkistamisen kirkonkylän seitsemällä (7) kohdealueella: Uimarannantien alueella, Kuukantien korttelissa 23, Puhelinlaitoksen tontilla, Tuomelantiellä (Hiekka), Ristontiellä (Jokinen), Jyväskyläntiellä (Varha)ja Akonpuron teollisuusalueella. Koska kohdealueet ovat pieniä, laaditaan kaavamuutokset samalla kertaa.
Kaavoitustyö on käynnistynyt Osallistumis- ja arviointisuunnitelman (OAS) laadinnalla. OAS:in tekemisestä vastaa aluearkkitehti Leila Strömberg (luonnos liitteenä) ja varsinaisista asemakaavan muutoksista Suunnittelukeskus Oy / Jyväskylä.
Vuoden 2000 alussa voimaan tulleiden maankäyttö- ja rakennusalain, sekä asetuksen säännöksistä johtuen kaavoitusmenettely on oleellisesti muuttunut. Edellä mainitulla osallistumis- ja arviointisuunnitelmalla pyritään muun muassa varmistamaan, että kaavahankkeeseen osalliset pääsevät jo alkuvaiheessa mukaan kaavan käsittelyyn.
Lisäksi aikaisempien rakennuskaavojen tilalle on tullut asemakaava -nimeke ja kunnanvaltuuston kaavan hyväksymispäätöstä ei enää alisteta ympäristökeskuksen vahvistettavaksi, jolla kuitenkin MRL:n perusteella oikeus oikaisukehotuksen tai valituksen tekemiseen hallinto-oikeudelle.
Rakennustarkastajan ehdotus: Uuraisten kunta käynnistää Kirkonseudun asemakaavan tarkistukset Uimarannantien alueella, Kuukantien korttelissa 23, Puhelinlaitoksen tontilla, Tuomelantiellä (Hiekka), Ristontiellä (Jokinen), Jyväskyläntiellä (Varha) ja Akonpuron teollisuusalueella.
Asemakaavan muutoksien kustannuksista vastaa Uuraisten kunta.
Päätös: Lautakunta hyväksyi ehdotuksen. Lautakunta totesi, että kunnanhallitus päättää, kuka vastaa kaavoituksesta aiheutuneista kustannuksista. Lisäksi lautakunta esitti, että suunnittelussa yritettäisiin löytää joku muu käyttötarkoitus kuin rukoushuone alueelle 3.
__________
Esityslistan liitteenä jaetaan aluearkkitehdin valmistelema osallistumis- ja arviointisuunnitelma.
Liite nro 4
Ehdotus: Hyväksytään, että Uuraisten kunta käynnistää omalla kustannuksellaan Kirkonseudun asemakaavan tarkistukset Uimarannantien alueella, Kuukantien korttelissa 23, Puhelinlaitoksen tontilla, Tuomelantiellä (Hiekka), Ristontiellä (Jokinen), Jyväskyläntiellä (Varha) ja Akonpuron teollisuusalueella.
Lisäksi kunnanhallitus keskustelee puhelinlaitoksen tontin käyttötarkoituksesta. Asia ratkaistaan hyväksyttäessä kaavaluonnosta ja -ehdotusta.
Päätös: Ehdotus hyväksyttiin.
KILPAILUKYKY- JA ERIKOISTUMISVALINTA
Tavoite 2-ohjelman toteutuksen strategisena perustana on kunta/seutukuntakohtaiset erikoistumis- ja kilpailukykyvalinnat. Tarkoituksen on tasapainoista alueellista kehitystä tukien synnyttää hankkeita ja hankekokonaisuuksia, jotka pitkäjänteisesti ohjaavat yrityslähtöisesti alueen kehitystä.
Tavoitteena on synnyttää maakunnallisesti kattava, laadukas ja aluekehitystä tukeva hankekanta ohjelmakaudella 2000-2006. Esityslistan oheismateriaalina jaetaan Keski-Suomen liiton valmistelema ko. työtä ohjaava materiaali.
Erityisesti osaamiseen liittyvän tiedon synnyttämistä ja jalostamista sekä alueellisten osaamisverkostojen vahvistamista tukevan Oppiva Keski-Suomi-hankkeen maakuntakohtaaminen pidettiin 2.11.2000. Tähän liittyen syntyy teemaohjelma, joka tukee erityisesti kunnissa laadittavia osaamisen vahvistamisen ja koulutuksen ohjelmia. Näiltä osin on maakunnan kannalta tärkeää synnyttää osaamis- ja oppilaitosorganisaatioiden yhteys valinnoissa määriteltyihin hankkeisiin.
Kuntien laatimista valintasuunnitelmista laadittava teemaohjelma "Alueellinen kilpailukyky ja osaaminen" liitetään osaksi maakunnan yhteistyöasiakirjan toteuttamissuunnitelmia. Ohjelma laaditaan 15.6.2001 mennessä ja kunnat tekevät lopulliset valintasuunnitelmansa 31.5..2001 mennessä. Teemaohjelman strategiset linjaukset ja rahoitusesitykset vaikuttavat yhteistyöasiakirjassa sovittavalla ja rahoittajien päättämällä tavalla erityisesti vuoden 2002 ja sen jälkeisiin ohjelmakauden vuosiin.
Koska vuoden 2002 yhteistyöasiakirjan toteuttamissuunnitelma ja sen rahoitus on laadittava 28.2.2001 mennessä, pyydetään kuntia laatimaan kuvaus strategisesta valinnasta, kilpailukykyanalyysistä, valinnan perusteluista sekä alustava kuvaus hankekokonaisuudesta 9.2.2001 mennessä. Näiden perusteella laaditaan edellä mainittu yhteenveto maakunnan yhteistyöasiakirjaan ja sen toteuttamissuunnitelmaan sisällytettäväksi. Lopulliset suunnitelmat ja hanke-esitykset tehdään em. aikataulun mukaisesti 31.5.2001 mennessä.
Keski-Suomen yhteistyöryhmä ja sen sihteeristö korostavat, että strategiatyön etenemisen ja sen tulosten kannalta on tärkeää eri rahoittajatahojen osallistuminen asiantuntemuksellaan prosessin keskeisissä vaiheissa kilpailukyky- ja erikoistumisvalinnan käsittelyyn kunnissa. Tällaisia yhteistyövaiheita ovat pilottihankkeiden työn perusteella osallistuminen aloituskeskusteluihin, tarvittavan konsultoivan tuen antaminen sekä syntyvien hankkeiden arviointi. Rahoittajia tulee näiltä osin informoida kunkin kunnan ao. suunnitteluvaiheista. Niin ikään tarvitaan eri rahoittajien strategisia linjauksia tavoite 2-ohjelman eri toimintalinjojen sisällä rahoitettavista hankkeista ja niiden maakunnallisista vaikutuksista hankkeita määriteltäessä.
Edellä määriteltyyn laadinta-aikatauluun perustuen Keski-Suomen liitto pyytää kaikkia tavoite 2-alueen kuntia nimeämään valintaprosessin yhteyshenkilön 20.12.2000 mennessä. Yhteyshenkilölle liitto toimittaa synnytettävän teemaohjelman materiaaliin liittyvää tietoa. Yhteyshenkilö voi toimia myös tarvittavien kokousten järjestelyistä vastaavana. Keski-Suomen liitto ja eri rahoittajatahot voivat osallistua suunnittelukokouksiin erikseen sovittavissa prosessin vaiheissa.
Edellä mainitun lisäksi kuhunkin kuntaan tulisi muodostaa erillinen yritys- ja kehittämislähtöinen strategiatyöryhmä, joka valmistelee valintasuunnitelmaa oheismateriaalina jaetun pilottiaineiston pohjalta. Keski-Suomen liitto pyytää kaikkia kuntia nimeämään strategiatyöryhmän 2.1.2001 mennessä ja ilmoittamaan sen liittoon yhteystietoineen.
Ehdotus: Kunnanhallitus merkitsee asian tiedokseen ja päättää nimetä valintaprosessissa kunnan yhteyshenkilöksi kunnanjohtaja Sirpa Raution.
Strategiatyöryhmän kunnanhallitus nimeää kokouksessaan 8.1.2001.
Päätös: Ehdotus hyväksyttiin.
LAUSUNTOPYYNTÖ EHDOTUKSESTA SUOMEN NATURA 2000 VERKOSTOEHDOTUKSEN TÄYDENTÄMISESTÄ
Ympäristölautakunta 5.12.2000 § 45
Suomi on toimittanut Euroopan komissiolle valtioneuvoston ja Ahvenanmaan maakuntahallituksen päätösten mukaisen ehdotuksen Natura 2000 alueiksi joulukuussa 1998 ja Espoon alueiden osalta heinäkuussa 1999. Komissio aloitti keväällä 1999 Suomen ehdotuksen arvioinnin, jonka perusteella komissio on pyytänyt, että Suomi täydentää Natura 2000 verkostoehdotustaan eräiden luontodirektiivin liitteen I luontotyyppien ja liitteen II lajien elinympäristöjen osalta sekä alpiinisella että boreaalisella alueella.
Komission täydennyspyyntö merkitsee sitä, että eräiden Suomen Natura 2000 verkostoehdotukseen jo sisältyvien alueiden luonnonmaantieteellisiä tietoja olisi tarkistettava, sekä sitä, että harkitaan tarvetta eräiden uusien alueiden osoittamiseksi.
Kuuleminen verkostoehdotuksen täydentämisehdotuksesta järjestetään luonnonsuojelulain 64 §:n mukaisesti. Ehdotusta koskeva aineisto on nähtävillä 8.11 8.12.2000 niissä kunnissa, joissa verkostoehdotusta tarkistetaan tai tehdään uusia ehdotuksia. Nyt nähtävänä oleva aineisto koskee boreaalista aluetta ja Suomen ehdotuksesta alueen osalta päättää valtioneuvosto yleisistunnossaan ja Ahvenanmaan maakuntahallitus.
Uuraisten kunnan osalta täydennysehdotus koskee seuraavia alueita (kartat ja alueiden tietolomakkeet liitteenä):
Esitettävät uudet kohteet: Lotakonsuo
Kohteet, joiden tietokantaa esitetään täydennettäväksi: Hitonhauta-Kylmähauta-Hirvasjoki alueelle lisätään laji kirjojokikorento (Ophiogomphus cecilia)
Ympäristönsuojelusihteerin ehdotus: Päätösehdotus annetaan keskustelun jälkeen.
Ympäristönsuojelusihteerin kokouksessa antama ehdotus: Lautakunta ehdottaa kunnanhallitukselle, että ko. verkostoehdotuksesta ei ole huomautettavaa.
Rakennustarkastajan päätösehdotus: Hyväksytään ympäristönsuojelusihteerin ehdotus
Päätös: Ehdotus hyväksyttiin.
__________
Ko. aluetta koskevat kartat ja tietolomakkeet ovat esityslistan liitteenä.
Liite nro 5
Ehdotus: Uuraisten kunnanhallituksella ei ole huomautettavaa Suomen Natura 2000 verkostoehdotuksesta Uuraista kuntaa koskevilta osin.
Päätös: Ehdotus hyväksyttiin.
OIKAISUVAATIMUS KUNNANHALLITUKSEN PÄÄTÖKSESTÄ 27.11.2000 § 331
Ruut Aaltonen on tehnyt KuntaL 89 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen Uuraisten kunnanhallituksen päätöksestä 27.11.2000 § 331 koskien kolmoissijaislainojen korkoa.
Kunnanhallituksen ja lautakunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Oikaisuvaatimus tehdään asianomaiselle toimielimelle. Oikaisuvaatimus on käsiteltävä viipymättä.
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa sekä kunnan jäsen. Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksi saannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kulutta kirjeen lähettämisestä.
Oikaisuvaatimuksessaan Ruut Aaltonen toteaa, että "As.Oy. Simolanvatron vuokriin on vuoden 2001 alusta tulossa suuri korotus, 5,5 mk neliölle. Korotus johtuu pääasiassa lainanhoitokulujen kasvusta. Koska As. Oy. Simolanvatro on kunnan omistama osakeyhtiö, esitän, että k.o. kolmoissijaislainojen korko lasketaan samalle tasolle, kuin muidenkin kunnan omistamien vuokratalojen eli 1,5 %:iin."
Kunnanhallitus päätti 27.11.2000 § 331 isännöitsijä Mikko Mörskyn esityksestä, että Uuraisten Vuokratalot Oy:n kolmoissijaislainoista peritään vuonna 2001 1,5 %:n suuruista korkoa. Isännöitsijä ei esittänyt As. Oy Simolanvatron kolmoissijaislainojen korkojen alentamista ja ko. yhtiön kolmoissijaislainan korko päätettiin pitää ennallaan (4 %).
Asunto-osakeyhtiö Simolanvatroa ei ole fuusioitu Uuraisten Vuokratalot Osakeyhtiöön. As. Oy Simolanvatro on itsenäinen asunto-osakeyhtiö, jonka taloudellinen asema on parempi kuin Uuraisten Vuokratalot Oy:n.
Mikäli As.Oy Simolanvatron kolmoissijaislainan korko puolitetaan 2 %:iin, vaikuttaa se vuositasolla n. 4000 mk kustannuksia alentavasti. Neliövuokraan sen vaikutus olisi noin 70 penniä.
Ehdotus: Kunnanhallitus päättää muuttaa oikaisuvaatimuksen johdosta 27.11.2000 § 331 tekemäänsä päätöstä siten, että As.Oy Simolanvatron kolmoissijaislainasta peritään 2 %:n suuruista korkoa vuonna 2001.
Päätös: Ehdotus hyväksyttiin.
Merkittiin, että Kauko Kivelä poistui esteellisenä asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi.
KENTTÄALUEEN VUOKRAAMINEN PARMABETONILA OY:LLE
Uuraisten kunnanhallitus on 4.10.1999 § 184 päättänyt vuokrata Kangashäkissä sijaitsevan pallokenttäalueen silloiselle Bemetek Oy:lle betonielementtien varastoalueeksi 31.5.2000 saakka 1500 mk:n vuosivuokralla.
Ehdotus: Kunnanhallitus päättää, että
Päätös: Ehdotus hyväksyttiin.
YMPÄRISTÖNSUOJELUSIHTEERIN VIRAN TÄYTTÄMINEN JATKOSSA
Ympäristölautakunta 5.12.2000 § 47
Ympäristönsuojelusihteeri Katriina Koivisto on ilmoittanut irtisanoutuvansa tehtävästään Uuraisten kunnassa saatuaan ensi vuoden alussa kokopäiväisen toimen Keski-Suomen ympäristökeskuksessa.
Uuraisilla on ympäristönsuojelusihteerin virka, jonka työaika on 50 % kokopäivävirasta.
Ennen yhteistä tehtävää ympäristökeskuksen kanssa, jota Katriina Koivisto on hoitanut, oli virka puoliksi Petäjäveden kunnan kanssa. Molemmat yhteistoimintamuodot ovat olleet hyviä ratkaisuja. Jatkossa asia joudutaan selvittämään ja ratkaisemaan uudelleen. Tämän vuoksi olisi hyvä tiedustella Petäjäveden kunnan mahdollisuuksia ja halukkuutta ottaa uudelleen puolet ympäristönsuojelusihteerin virasta.
Rakennustarkastajan ehdotus: Lautakunta esittää asian Petäjäveden ja Uuraisten kunnanhallituksille.
Päätös: Ehdotus hyväksyttiin.
__________
Myös Palokan terveydenhuollon kuntayhtymän valvontaosasto on ilmoittanut valmiutensa ja halukkuutensa neuvotella ympäristönsuojelusihteerin tehtävien hoitamisesta siten, että ko. tehtävät yhdistettäisiin terveystarkastajan tehtäviin.
Ehdotus: Kunnanhallitus päättää aloittaa Petäjäveden kunnan ja Palokan terveydenhuollon kuntayhtymän kanssa neuvottelut mahdollisesta yhteistyöstä koskien ympäristönsuojelutehtävien hoitamista.
Kunnan neuvottelijoiksi nimetään kunnanhallituksen ja ympäristölautakunnan puheenjohtajat sekä rakennustarkastaja.
Päätös: Ehdotus hyväksyttiin.
ETUOSTO-OIKEUS
Kunnalla on etuosto-oikeus kunnassa sijaitsevan kiinteistön kaupassa. Kiinteistökauppana pidetään sellaista vastikkeellista kiinteistön luovutusta, jossa vastikkeen arvosta muu kuin kiinteä omaisuus muodostaa pääosan.
Etuosto-oikeutta voidaan käyttää maan hankkimiseksi yhdyskuntarakentamista sekä virkistys- ja suojelutarkoituksia varten.
Etuosto-oikeutta ei ole, milloin
Kunnalla on etuosto-oikeus seuraavassa kaupassa. Kartta oheismateriaalina.
Myyjä: Esko Heinäaho
Ostaja: Arto Veijonen
Kaupan kohde: Määräala Kuukkajärven kylässä olevasta Heinäaho RN:o 7:199 nimisestä tilasta, pinta-ala 3,500 ha, kauppahinta 55.000 mk.
Ehdotus: Kunnanhallitus ei käytä etuosto-oikeuttaan po. kiinteistökaupassa.
Päätös: Ehdotus hyväksyttiin.
VIRANHALTIJOIDEN PÄÄTÖKSET
Kuntalain 51 §:n mukaan kunnanhallitus, kunnanhallituksen puheenjohtaja, kunnanjohtaja tai johtosäännössä määrätty kunnan viranhaltija voivat ottaa kunnanhallituksen käsiteltäväksi asian, joka on tämän lain nojalla siirretty kunnanhallituksen alaisen viranomaisen tai kunnanhallituksen jaoston toimivaltaan ja jossa asianomainen viranomainen on tehnyt päätöksen.
Otto-oikeus koskee myös kunnanhallituksen alaisille viranhaltijoille delegoitua päätösvallan käyttöä.
Ylemmän toimielimen käsiteltäväksi ei kuitenkaan saa ottaa:
Ylemmän toimielimen käsiteltäväksi ei kuitenkaan oteta hallintosäännössä mainittuja kunnanjohtajan, osastopäällikön ja vastuualueen esimiehen ratkaisuvaltaan kuuluvia henkilöstöasioita.
Vs. kunnanjohtaja
51/00 Vaakunaviirien luovutukset vuonna 2000
52/00 Sosiaalijohtajan vuosiloma
53/00 Vesilaitoksenhoitajan (ammattimies) irtisanoutuminen
54/00 Matkakustannusten korvaaminen yrityskummille
Kh:n pj:n ehdotus: Kunnanhallitus päättää, ettei se ota em. viranhaltijain päätöksiä käsiteltäväkseen.
Päätös: Ehdotus hyväksyttiin.
TOIMIELINTEN PÖYTÄKIRJAT
Kunnanhallitus, kunnanhallituksen puheenjohtaja tai kunnanjohtaja voivat ottaa kunnanhallituksen käsiteltäväksi asian, joka on kuntalain nojalla siirretty kunnanhallituksen alaisen viranomaisen toimivaltaan ja jossa asianomainen viranomainen on tehnyt päätöksen.
Asia on otettava ylemmän toimielimen käsiteltäväksi viimeistään sen ajan kuluessa, jossa kuntalain 89 §:ssä tarkoitettu oikaisuvaatimus päätöksestä on tehtävä, eli 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Kunnanhallitus voi ottaa käsiteltäväkseen myös lautakunnan alaisen viranomaisen päättämän asian.
Päätös otto-oikeuden käyttämisestä on tehtävä kirjallisesti.
Hallintosäännön mukaan kunnan viranomaisen on ilmoitettava niistä päätöksistä, jotka voidaan ottaa kunnanhallituksen tai lautakunnan käsiteltäväksi. Ilmoitus on tehtävä neljän päivän kuluessa pöytäkirjan tarkastamisesta. Jos pöytäkirjaa ei tarkasteta, määräaika lasketaan pöytäkirjan allekirjoittamisesta.
Ylemmän toimielimen käsiteltäväksi ei kuitenkaan oteta hallintosäännössä mainittuja kunnanjohtajan, osastopäällikön ja vastuualueen esimiehen ratkaisuvaltaan kuuluvia henkilöstöasioita.
Ylemmän toimielimen käsiteltäväksi ei saa ottaa:
Kunnanhallituksen tiedoksi on 1.12.2000 - 11.12.2000 välisenä aikana saatettu päätösehdotuksessa mainittujen toimielimien päätökset. Oheismateriaalina.
Ehdotus: Kunnanhallitus merkitsee tietoonsa saatetuksi seuraavien toimielinten pöytäkirjat:
Ympäristölautakunta 5.12.2000
Tekninen lautakunta 5.12.2000
Kunnanhallitus päättää, että se ei käytä kuntalain 51 §:n mukaista otto-oikeuttaan.
Päätös: Ehdotus hyväksyttiin.
ILMOITUSASIAT
Ehdotus: Kunnanhallitus merkitsee ilmoitusasiat tiedokseen.
Päätös: Ehdotus hyväksyttiin.
LIIKEHUONEISTON VUOKRASOPIMUKSEN JATKAMINEN TRADEKA OY:N KANSSA
Siwa-myymälää koskeva voimassa oleva liikehuoneiston vuokrasopimus päättyy 31.12.2000.
Tradeka Oy / Siwa-alue Keski-Suomi esittää, että kunta jatkaisi vuokrasopimusta 1.1.2001 alkaen. Lisäksi yhtiö esittää, että vuokranantaja uusisi kyseiseen liiketilaan lattiapinnoitteen, joka on ajan myötä pahoin kulunut. Lattialaattoja on irtoillut ja niitä on paikkailtu erinäköisin laatoin.
Yhtiö tulee tekemään liikehuoneistossa perusteellisen kaluston uusimisremontin viikoilla 5-6/01. Samassa yhteydessä olisi hyvä tilaisuus uusia myöskin lattia. Lattiaremontin kustannusarvio on n. 35.000 markkaa.
Liikehuoneiston vuokrasopimusluonnos on esityslistan liitteenä.
Liite nro 6
Ehdotus: Kunnanhallitus hyväksyy liitteenä olevan vuokrasopimuksen allekirjoitettavaksi.
Lisäksi kunnanhallitus päättää, että kunta maksaa liikehuoneiston lattiaremontin; kuitenkin enintään 35.000 markkaa.
Päätös: Ehdotus hyväksyttiin.
MAATILOJEN TURVASUUNNITELMA-HANKKEEN KUNTARAHOITUS
Miten maatiloilla on varauduttu ennalta arvaamattomiin tilanteisiin kuten sähkökatkoksiin, tulipaloihin tai äkillisiin sairaustapauksiin? Kannattaisiko riskitekijät kartoittaa etukäteen ja laatia kaiken varalta suunnitelma siitä, miten yllättävästä tilanteesta selvitään? Näitä em. kysymyksiä on pohdittu Maatilojen Turvasuunnitelma-hankkeen esiselvitystä tehtäessä.
Kipinä hankkeen tarpeellisuudesta on syntynyt maatilojen aloitteesta. Esiselvityshanketta on työstetty maataloussihteereiden ja tuottajien yhteistyönä. MTK ja Läntisen Keski-Suomen kunnat lähtivät yhteistyössä tekemään esiselvitystä mahdollisesta maakunnallisesta hankkeesta. Rahoitus esiselvitykseen järjestyi Uskoa Maatilayrittämiseen-hankkeen ja Keuruun, Multian, Petäjäveden ja Uuraisten kuntien toimesta sekä paikallisilta tuottajayhdistyksiltä. Esiselvitys tehdään mainittujen kuntien alueella, mutta samalla tehdään koko maakuntaa käsittävä kyselytutkimus maatiloille. Esiselvitystyö aloitettiin 16.10.2000 ja se on tarkoitus saada valmiiksi vuoden loppuun mennessä. Esiselvityksen aikana kartoitetaan maakunnallisen Maatilojen Turvasuuunnitelma-hankkeen tarpeellisuus ja laajuus sekä laaditaan hankesuunnitelma ja kustannusarvio.
Hankkeen tarkoituksena on:
Hankkeen toteuttajaksi tulee MTK-Keski-Suomi. Hankkeesta on tarkoitus jättää TE-keskukselle rahoitushakemus viimeistään tammikuussa 2001. Hankkeen kestoksi on suunniteltu kaksi vuotta ja tavoitteena on käynnistää ensi kesään mennessä.
Kokonaiskustannukseksi on arvioitu 2 milj.mk. Hanke työllistäisi yhden henkilön kokoaikaisesti hankkeen keston ajaksi. Hankkeelle haetaan EMOTR:n tai ESR:n rahoitusta. Kuntarahoitusosuus tulisi olemaan 20 % kustannusarviosta eli yhteensä 400.000 mk. Kustannukset jakaantuisivat kolmen kalenterivuoden ajalle (2001, 2002 ja 2003).
Vuonna 2001 toteutuvan puolivuotiskauden kuntarahoitusosuudeksi esitetään neljännestä koko hankkeen kuntarahoitusosuudesta eli 25 mk/EU-tukea hakenut maatila. Vuoden 2002 ja 2003 kuntarahoitusosuudet määräytyisivät paikallisesti hankkeeseen mukaan lähtevien tilojen lukumäärän perusteella, mikä selviää ensimmäisen puolivuotiskauden aikana. Jäljellä oleva 300.000 mk hankkeen kuntarahoitusosuudesta saataisiin katettua siten, että kunnat osallistuisivat 600 markalla/hankkeeseen mukaan lähtenyt maatila. Tavoitteena on, että aktiivitiloista lähtisi mukaan ainakin noin 15 %. Uuraisten kunnan kokonaismaksuosuudeksi muodostuisi vuosina 2001-2003 n. 15.000 mk.
Maatilojen Turvasuunnitelma-hankekoordinaattori Tuomas Kuusela ja Uskoa Maatilayrittämiseen-projektipäällikkö Jyrki Savolainen tiedustelevat, onko kunta halukas osallistumaan hankkeeseen maksamalla edellä esitetyt kuntarahoitusosuudet. Kunnan vastaus pyydetään 18.12.2000 mennessä.
Ehdotus: Kunnanhallitus päättää, että Uuraisten kunta osallistuu Maatilojen Turvasuunnitelma-hankkeeseen edellä esitetyllä rahoitusosuudella.
Päätös: Ehdotus hyväksyttiin.
UURAISTEN KUNNAN MAKSUOSUUS MAPO-HANKKEESEEN
Kaakonseudulla on käynnistetty 5.5.2000 ESR-rahoitteinen projekti "Maaseudun pk-yritysten palveluosaamisen kehittäminen MAPO", jonka kansallisena hallinnoivana viranomaisena toimii Keski-Suomen TE-keskuksen työvoimaosasto. MAP-hankkeen tavoitteena on parantaa lähinnä Kaakonseudun mikroyritysten ja ammatinharjoittajien liiketoimintamahdollisuuksia, kannattavuutta ja kilpailukykyä koulutuksen sekä yritysvalmennuksen avulla.
Hankkeen tuotoksina ovat yritysten alkukartoitukset, kehittämiskansiot, koulutus-/teemapäivät, yritysvalmennuspäivät ja yritysten verkostoituminen. Hanketta hallinnoi Jyväskylän aikuiskoulutuskeskus.
Hankkeen osallistujat (17 yritystä) ovat lähinnä käsityö-, maatilamatkailu-, lampuri- ja elintarvikkeiden jatkojalostusyrityksiä. Kaikki muut yrittäjät ovat Kaakonseudulta, paitsi lampuriyrittäjät (3 henkeä), jotka ovat Uuraisilta, Jämsänkoskelta ja Keuruulta.
Hankkeessa kuntien rahoitusosuus on 100.000 mk. Kuntien maksuosuus muodostuu kustakin kunnasta kotoisin olevien yritysten lukumäärän mukaan. Yritystä kohden maksuosuus on 100.000 mk : 17 eli 5.882 mk. Kaakonseudun kunnat maksavat kuitenkin vain oman seutukuntansa yritysten muodostaman rahoitusosuuden.
Projektipäällikkö Kimmo Hyykoski esittää Uuraisten kunnanhallitukselle, että Uuraisten kunta maksaisi uuraislaisen lampuri- ja käsityöyrittäjä Merja Rauhalan yrityksen kuntaosuuden 5.882 mk.
Ehdotus: Kunnanhallitus päättää maksaa MAPO-hankkeessa mukana olevan uuraislaisen lampuri- ja käsityöyrittäjä Merja Rauhalan yrityksen kuntaosuuden 5.882 mk.
Päätös: Ehdotus hyväksyttiin.
KORKOTUKILAINAN OTTAMINEN VESIHUOLTOLAITTEIDEN RAKENTAMISEEN
Keski-Suomen ympäristökeskus on kirjeellään 25.10.2000, 0999i0110-104 ilmoittanut Uuraisten kunnan korkotukilainahakemuksesta, että kunnalle tullaan hyväksymään 150 000 markan korkotukilaina, kuitenkin enintään 50 prosenttia hyväksyttävistä kohteen todellisista kustannuksista käytettäväksi Riihitien, Aholan alueen ja Tuparannan alueen vesihuollon rakentamiseen edellyttäen, että kunta toimittaa ympäristökeskukselle luottolaitoksen ilmoituksen siitä, että se tulee lainan myöntämään.
Luottolaitoksen ilmoituksesta tulee käydä selville, että luottolaitos tulee edellä mainitun korkotukilainan myöntämään maa- ja metsätalousministeriön vesihuoltolaitteiden rakentamiseen myönnettävien korkotukilainojen yleisistä ehdoista antaman päätöksen mukaisilla ehdoilla. Luottolaitoksen ilmoitukseen tulee lainamäärän lisäksi merkitä luottolaitoksen lainasta perimä korko ja lainavuosien lukumäärä. Hyväksyttävän sitoumuksen saatuaan ympäristökeskus tekee lopullisen korkotukilainapäätöksen.
Lainoista on pyydetty tarjoukset Leonia Pankki Oyj:ltä sekä Keski-Suomen Osuuspankilta. Tarjoukset tuli jättää 11.12.2000 klo 12.00 mennessä.
Liite nro 7
Ehdotus: Kunnanhallitus
Päätös: Ehdotus hyväksyttiin.