§ 1
KOKOUKSEN LAILLISUUDEN JA PÄÄTÖSVALTAISUUDEN TOTEAMINEN
PÄÄTÖS: Kokous todettiin lailliseksi ja päätösvaltaiseksi.
§ 2
PÖYTÄKIRJANTARKASTAJIEN VAALI
PÄÄTÖS: Valittiin Pirjo Käpylä ja Mikko Nieminen.
§ 3
HALLINTOSÄÄNNÖN TARKISTAMINEN
Kunnanhallitus 4.9.2000 § 229
Uuraisten kunnan voimassa oleva hallintosääntö on vuodelta 1996.
Kuluvana vuonna on tullut voimaan uusi ympäristönsuojelulaki (voimaan 1.3.2000). Samalla kumottiin ilmansuojelu-, meluntorjunta- ja ympäristölupamenettelylaki ja 24 lakia muutettiin. Ympäristönsuojelulain mukaan lupa- ja valvontatehtävistä huolehtii kunnan ympäristönsuojeluviranomainen.
Kuntien ympäristönsuojelun hallinnosta annetun lain 7 §:n mukaan kunnanvaltuusto voi antaa kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle oikeuden siirtää toimivaltaansa edelleen alaiselleen viranhaltijalle edellyttäen, että viranhaltijalla on tehtävän edellyttämä pätevyys. Toimivallan siirtäminen ei ole kuitenkaan mahdollista asiassa, joka sisältää hallintopakon käyttämistä.
Kuluvan vuoden alusta on tullut voimaan uusi maankäyttö- ja rakennuslaki. Se aiheuttaa muutostarpeita hallintosäännön ympäristö- ja teknistä lautakuntaa koskeviin osiin.
Myös uudet perusopetuslait säätelevät entistä vähemmän yksityiskohtaisesti opetustoimintaa. Jotta viranomaisten tehtävät olisivat yksiselitteisesti todettavissa, on nykyistä Uuraisten kunnan hallintosääntöä tarkennettava sivistystoimen osalta.
Hallintosäännön muuttamis- tarkistamistarve ei perustu pelkästään lakimuutoksiin. Myös toiminnallisista syistä johtuen kunnan voimassa olevaa hallintosääntöä on tarkistettava, jotta se palvelisi paremmin kunnan yleistä johtamista ja toiminnan ohjausta.
Kunnan johtoryhmä on käsitellyt useaan otteeseen kevään 2000 aikana hallintosääntöehdotusta (28.1, 17.3, 12.5 ja 18.8.2000). Johtoryhmän jäsenillä on ollut mahdollisuus ja tilaisuus esittää valmisteilla olevaan hallintosääntöön ehdotuksiaan.
Hallintosääntöehdotus sisältää pieniä muutoksia olemassa olevaa hallintosääntöön. Organisatorinen muutos on maaseutulautakunnan poistaminen. Myös toimialuejaon tarkistuksen seurauksena osastojako poistuu. Osastojen tilalle tulevat toimialat. Esitettävä hallintosääntöehdotus sisältää selkeät toimivalta-asiat eri organisaatiotasoilla ja päätösvallan delegointisäännökset.
Tarkistettu hallintosääntöehdotus ja voimassa oleva hallintosääntö jaetaan oheismateriaalina.
Ehdotus: Kunnanhallitus merkitsee hallintosääntöluonnoksen tiedokseen, ja pyytää lautakunnilta ja yhteistoimintaelimeltä lausunnot hallintosääntöehdotuksesta 28.10.2000 mennessä.
Päätös: Ehdotus hyväksyttiin.
__________
Lautakunnat ja yhteistoimintaelin ovat käsitelleet hallintosääntöehdotusta seuraavasti:
Maaseutulautakunta 25.9.2000 § 7
Maaseutulautakunta hyväksyi hallintosääntöehdotuksen niin, että maaseutulautakuntaa ei enää ole, vaan kunnanhallitus käsittelee maaseutuelinkeinoja koskevat asiat.
Muutetaan § 26, viranhaltijoiden ratkaisuvalta, maaseutusihteerin osalta seuraavaksi: 3. päättää toimialaansa koskevista maksuista ja korvauksista sekä mahdollisesta takaisinperinnästä enintään 2000 markkaan saakka, ellei erityislainsäädännössä toisin ole säädetty; 4. poistetaan; ja 5. päättää maatalousyrittäjien lomituspalveluiden järjestämisestä.
Sivistyslautakunta 28.9.2000 § 25
Ei muutosehdotuksia.
Ympäristölautakunta 3.10.2000 § 34
Muutetaan § 43 kohta 2. edistää ympäristönsuojelua sekä viihtyisän, turvallisen ja terveellisen elinympäristön ylläpitämistä.
Lisäksi lautakunta pyytää selkeyttämään § 64.
Sosiaalilautakunta 3.10.2000 § 33
Ei muutosehdotuksia.
Yhteistoimintaelin 4.10.2000 § 21
Hallintosääntöehdotuksen § 48 tulisi tarkastaa seuraavilta osin:
Tekninen lautakunta 22.11.2000 § 89
Ei muutosehdotuksia.
Vapaa-aikalautakunta 7.11.2000 § 45
Vapaa-aikalautakunnan tehtäväalueeseen lisättävä raittiustoimi.
* * *
Ympäristölautakunta pyytää selvittämään hallintosääntöehdotuksen § 64, joka koskee maksujen määräämistä. Ehdotettava pykälä on sama kuin voimassa olevassa hallintosäännössä. § 64 on myös Suomen Kuntaliiton yleiskirjeen 10.6.1996, 27/96, taloutta koskevien johtosääntömääräysten ja muiden ohjeiden sekä kuntalain kunnalliskomitean mietinnön KM 1993:33 mukainen. Muutosta kyseessä olevaan ei siten ole tarkoituksenmukaista tehdä.
Liite nro 1
Liitteenä on tarkistettu hallintosääntöehdotus, jossa on otettu huomioon lautakuntien antamat lausunnot ja lainsäädännössä tapahtuneet muutokset. Tarkistetussa hallintosäännössä ei ehdoteta maaseutulautakuntaa lakkautettavaksi, lisäksi tarkastuslautakunnan jäsenmäärää on lisätty yhdellä jäsenellä.
Vuonna 1996 hyväksytyn hallintosäännön mukaan kunnanhallituksen jäsenet toimivat kukin yhden lautakunnan puheenjohtajana tai jäsenenä. Tarkistetun hallintosäännön mukaan kunnanhallituksen jäsen voi olla lautakunnassa puheenjohtajana, jäsenenä, varajäsenenä tai kunnanhallituksen edustajana. Kunnanhallituksen edustajaksi lautakuntaan voidaan määrätä paitsi kunnanhallituksen jäsen, myös varajäsen tai kunnanjohtaja. Kunnanhallituksen edustusta ei kuitenkaan nimetä lautakuntien alaisiin johtokuntiin ja jaostoihin, tarkastuslautakuntaan, keskusvaalilautakuntaan eikä vaalilautakuntiin ja vaalitoimikuntiin.
Hallintosääntöön on sisällytetty myös säännös projektien toteuttamisesta.
Liite nro 2
KJ:N
EHDOTUS: Kunnanhallitus
PÄÄTÖS: Ehdotus hyväksyttiin.
§ 4
KUNNANVALTUUSTON PUHEENJOHTAJISTON VAALI VUODEKSI 2001-2002
Kuntalain 12 §:n mukaan valtuusto valitsee keskuudestaan puheenjohtajan ja tarpeellisen määrän varapuheenjohtajia toimikaudekseen, jollei valtuusto ole päättänyt lyhyemmästä toimikaudesta. Puheenjohtaja ja varapuheenjohtajat valitaan samassa vaalitoimituksessa. Uuraisten kunnan valtuuston työjärjestyksen mukaan valtuustossa on kaksi varapuheenjohtajaa.
KJ:N
EHDOTUS: Kunnanhallitus ehdottaa kunnanvaltuustolle, että
PÄÄTÖS: Ehdotus hyväksyttiin.
§ 5
SUHTEELLISTEN VAALIEN VAALILAUTAKUNNAN VALITSEMINEN VUOSIKSI 2001-2004
Kuntalain 60 §:n mukaan suhteellista vaalia toimitettaessa on noudatettava soveltuvin osin, mitä kunnallisvaaleista säädetään. Lisäksi valtuusto voi antaa määräyksiä vaalin toimittamisesta.
Uuraisten kunnan valtuuston työjärjestyksen mukaan valtuusto valitsee toimikaudekseen suhteellisten vaalien toimittamista varten vaalilautakunnan. Lautakunnassa on viisi jäsentä ja kullakin henkilökohtainen varajäsen.
Valtuusto valitsee jäseniksi valituista lautakunnan puheenjohtajan ja yhden varapuheenjohtajan.
KJ:N
EHDOTUS: Kunnanhallitus ehdottaa kunnanvaltuustolle, että
PÄÄTÖS: Ehdotus hyväksyttiin.
§ 6
KUNNAN TOIMIELINTEN VALITSEMINEN
Kunnan toimielimiä ovat valtuuston lisäksi kunnanhallitus, lautakunnat ja johtokunnat, niiden jaostot ja toimikunnat.
Valtuusto asettaa kunnanhallituksen sekä Kuntalain 71 §:ssä tarkoitetun tarkastuslautakunnan.
Valtuusto voi lisäksi asettaa lautakuntia ja johtokuntia. Uuraisten kunnan hallintosäännössä on määrätty lautakuntien ja johtokuntien jäsenten ja varajäsenten lukumäärä.
Kunnanhallituksen, tarkastuslautakunnan ja muiden lautakuntien jäsenet valitaan tammikuussa pidettävässä valtuuston kokouksessa.
Toimielinten jäsenet valitaan valtuuston toimikaudeksi, jollei valtuusto ole päättänyt lyhyemmästä toimikaudesta tai toisin säädetä.
Valtuusto valitsee jäseniksi valituista toimielimen puheenjohtajan ja tarpeellisen määrän varapuheenjohtajia. Heidät valitaan samassa vaalitoimituksessa.
Yleinen vaalikelpoisuus
Vaalikelpoinen kunnan luottamustoimeen on henkilö:
Vaalikelpoisuus muihin toimielimiin
Vaalikelpoinen lautakuntaan on henkilö, joka on vaalikelpoinen valtuustoon, ei kuitenkaan:
Johtokuntaan ja toimikuntaan voidaan valita sellainenkin henkilö, joka ei ole vaalikelpoinen kunnanhallitukseen ja lautakuntaan tai jonka kotikunta kunta ei ole.
Vaalikelpoisuus valtuustoon
Vaalikelpoinen valtuustoon ei ole:
Edellä tarkoitetussa palvelussuhteessa oleva on vaalikelpoinen valtuutetuksi, jos palvelussuhde päättyy ennen kuin valtuutettujen toimikausi alkaa.
Vaalikelpoisuus kunnanhallitukseen
Vaalikelpoinen kunnanhallitukseen on henkilö, joka on vaalikelpoinen valtuustoon, ei kuitenkaan:
Henkilöstön edunvalvonnasta asianomaisessa kunnassa huolehtivan yhteisön hallituksen tai siihen rinnastettavan toimielimen puheenjohtaja ei ole vaalikelpoinen kunnanhallitukseen. Vaalikelpoinen ei myöskään ole henkilö, joka yhteisön neuvottelijana tai muussa vastaavassa ominaisuudessa vastaa edunvalvonnasta.
Enemmistön kunnanhallituksen jäsenistä on oltava muita kuin kunnan tai kunnan määräämisvallassa olevan yhteisön tai säätiön palveluksessa olevia henkilöitä.
Tasa-arvokiintiöt
Tasa-arvolain 4 § kuuluu seuraavasti: Viranomaisten velvollisuus edistää tasa-arvoa. Viranomaisten tulee edistää naisten ja miesten välistä tasa-arvoa tavoitteellisesti ja suunnitelmallisesti erityisesti muuttamalla niitä olosuhteita, jotka estävät tasa-arvon toteutumista.
Valtion komiteoissa, neuvottelukunnissa ja muissa vastaavissa toimielimissä sekä kunnallisissa toimielimissä lukuunottamatta kunnanvaltuustoja tulee olla sekä naisia että miehiä kumpiakin vähintään 40 prosenttia, jollei erityisistä syistä muuta johdu.
Jos virastolla, laitoksella taikka kunta- tai valtioenemmistöisellä yhtiöllä on hallintoneuvosto, johtokunta tai muu luottamushenkilöistä koostuva johto- tai hallintoelin, toimielimessä tulee olla tasapuolisesti sekä naisia että miehiä, jollei erityisistä syistä muuta johdu.
KJ:N
EHDOTUS: Kunnanhallitus ehdottaa kunnanvaltuustolle, että
1. KUNNANHALLITUS 2001-2002
Kunnanhallituksessa on seitsemän jäsentä ja kullakin henkilökohtainen varajäsen.
PÄÄTÖS: Ehdotus hyväksyttiin.
2. TARKASTUSLAUTAKUNTA 2001-2004
Kuntalain hallinnon ja talouden tarkastusta koskevat säännökset tulivat voimaan 1.1.1997. Valtuusto valitsee tarkastuslautakunnan jäsenet toimikauttaan vastaavien vuosien hallinnon ja talouden tarkastuksen järjestämistä varten tammikuussa 2001.
Tilintarkastajan valinnan valmistelee valtuustolle tarkastuslautakunta, joten käytännössä tilintarkastaja voidaan valita v. 2001 aikaisintaan toisessa kokouksessa. Lain mukaan valtuusto voi valita tilintarkastajaksi JHTT-tilintarkastajan henkilönä tai JHTT-yhteisön. Jos JHTT-tilintarkastaja valitaan henkilönä ja vain yksi, on aina valittava myös JHTT-varatilintarkastaja. Mikäli tilintarkastaja eroaa tai erotetaan, on uusi valittava mahdollisimman pian.
Hallintosäännön mukaan tarkastuslautakunnassa on puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja sekä kolme muuta jäsentä. Jokaisella jäsenellä on henkilökohtainen varajäsen. Puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja ovat valtuutettuja.
PÄÄTÖS: Ehdotus hyväksyttiin.
3. KESKUSVAALILAUTAKUNTA 2001-2004
Keskusvaalilautakunnassa on viisi jäsentä ja kuusi varajäsentä, jotka on asetettava siihen järjestykseen kuin he tulevat varsinaisten jäsenten sijaan.
PÄÄTÖS: Ehdotus hyväksyttiin.
4. SIVISTYSLAUTAKUNTA 2001-2004
Sivistyslautakunnassa on seitsemän jäsentä ja kullakin henkilökohtainen varajäsen.
PÄÄTÖS: Ehdotus hyväksyttiin.
5. SOSIAALILAUTAKUNTA 2001-2004
Sosiaalilautakunnassa on seitsemän jäsentä ja kullakin henkilökohtainen varajäsen.
PÄÄTÖS:
6. TEKNINEN LAUTAKUNTA 2001-2004
Teknisessä lautakunnassa on seitsemän jäsentä ja kullakin henkilökohtainen varajäsen.
PÄÄTÖS: Ehdotus hyväksyttiin.
7. VAPAA-AIKALAUTAKUNTA 2001-2004
Vapaa-aikalautakunnassa on seitsemän jäsentä ja kullakin henkilökohtainen varajäsen.
PÄÄTÖS: Ehdotus hyväksyttiin.
8. YMPÄRISTÖLAUTAKUNTA 2001-2004
Ympäristölautakunnassa on seitsemän jäsentä ja kullakin henkilökohtainen varajäsen.
PÄÄTÖS: Ehdotus hyväksyttiin.
9. MAASEUTULAUTAKUNTA 2001-2004
Maaseutulautakunnassa on seitsemän jäsentä ja kullakin henkilökohtainen varajäsen.
10. Kirkonkylän koulun johtokunta 2001-2004
PÄÄTÖS: Ehdotus hyväksyttiin.
11. Hirvasen koulun johtokunta 2001-2004
PÄÄTÖS: Ehdotus hyväksyttiin.
12. Höytiän koulun johtokunta 2001-2004
PÄÄTÖS: Ehdotus hyväksyttiin.
13. Kyynämöisten koulun johtokunta 1997-2000
PÄÄTÖS: Ehdotus hyväksyttiin.
14. Palokan terveyskeskus kuntayhtymä 2001-2004 / yhtymähallitus
Perussopimuksen mukaan kuntayhtymän ylin päättävä toimielin on yhtymähallitus, johon jäsenkuntien kunnanvaltuustot valitsevat toimikaudekseen jäsenet, joille kullekin valitaan lisäksi henkilökohtaiset varajäsenet. Uuraisten kunnasta valitaan yhtymähallitukseen yksi jäsen ja hänelle henkilökohtainen varajäsen
Yksi jäsen kuntayhtymän hallitukseen ja hänelle henkilökohtainen varajäsen.
PÄÄTÖS: Ehdotus hyväksyttiin.
15. Palokan terveyskeskus kuntayhtymä 2001-2004 / tarkastuslautakunta
Palokan terveydenhuollon kuntayhtymän perussopimuksen mukaan kuntayhtymän jäsenkuntien kunnanvaltuustot valitsevat toimikauttaan vastaavaksi ajaksi kuntayhtymälle tarkastuslautakunnan, johon kuuluu kustakin jäsenkunnasta yksi jäsen ja varajäsen. Tarkastuslautakunnan jäsenet valitsevat keskuudestaan puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan.
Yksi jäsen kuntayhtymän tarkastuslautakuntaan ja hänelle henkilökohtainen varajäsen.
PÄÄTÖS: Ehdotus hyväksyttiin.
16. Jyväskylän koulutuskuntayhtymä 2001-2004 / yhtymävaltuusto
Jyväskylän koulutuskuntayhtymän perussopimuksen mukaan Uuraisten kuntaa edustaa yhtymävaltuustossa kaksi jäsentä, joilla on henkilökohtaiset varajäsenet.
Kaksi jäsentä ja kaksi henkilökohtaista varajäsentä.
PÄÄTÖS: Ehdotus hyväksyttiin.
17. Keski-Suomen sairaanhoitopiirin kuntayhtymä 2001-2004 / yhtymävaltuusto
Keski-Suomen sairaanhoitopiirin kuntayhtymän perussopimuksen mukaan jäsenkunnat valitsevat jäseniä yhtymävaltuustoon kunnan asukaslukuun perustuen. Asukasluvun perusteella Uuraisilta valittavien jäsenten lukumäärä on kaksi, joille valitaan henkilökohtainen varajäsen.
Perussopimuksen mukaan jäsenet valtuustoon valitaan jäsenkuntien toimikautta vastaavaksi ajaksi.
Kaksi jäsentä ja kaksi henkilökohtaista varajäsentä.
PÄÄTÖS: Ehdotus hyväksyttiin.
18. Suojarinteen kuntayhtymä 2001-2004/ yhtymävaltuusto
Suojarinteen kuntayhtymän perussopimuksen mukaan jäsenkunnat käyttävät kuntayhtymässä päätösvaltaansa yhtymävaltuustossa, johon kukin jäsenkunta nimeää jäsenet siten, että alle 8000 asukkaan kunnista on yksi edustaja ja yli 8000 asukkaan kunnista kaksi edustajaa. Kullekin jäsenelle nimetään henkilökohtainen varajäsen.
Yksi jäsen ja yksi henkilökohtainen varajäsen.
PÄÄTÖS: Ehdotus hyväksyttiin.
19. Äänekosken ammattioppilaitoksen kuntayhtymä 2001-2004/ yhtymävaltuusto
Yksi jäsen ja henkilökohtainen varajäsen.
PÄÄTÖS: Ehdotus hyväksyttiin.
20. Keski-Suomen liito -kuntayhtymä 2001-2004 / edustajainkokous
Keski-Suomen liiton kuntayhtymän perussopimuksen mukaan jäsenkunnat valitsevat edustajainkokoukseen kunnan edellisen vuoden alun asukasluvun mukaan siten, että kullakin jäsenkunnalla on yksi edustaja jokaista alkavaa neljää tuhatta asukasta kohti, kuitenkin enintään neljännes rajoittamattomasta kokonaisedustajamäärästä. Edustajan ja varaedustajan on oltava jäsenkuntien valtuutettuja.
Yksi jäsen ja henkilökohtainen varajäsen.
PÄÄTÖS: Ehdotus hyväksyttiin.
21. Keski-Suomen liitto -kuntayhtymä 2001-2004 / maakuntavaltuusto, ehdotuksen antaminen edustajainkokoukselle
Keski-Suomen liiton kuntayhtymän perussopimuksen mukaan maakuntavaltuuston valitsee edustajainkokous.
Keski-Suomen liiton kuntayhtymän perussopimuksen mukaan maakuntavaltuustoon valitaan jäsenet kunnan edellisen vuoden alun asukasluvun mukaan siten, että kullakin jäsenkunnalla on yksi edustaja jokaista alkavaa neljää tuhatta asukasta kohti, kuitenkin enintään neljännes rajoittamattomasta kokonaisedustajamäärästä. Kullekin valtuuston jäsenelle valitaan henkilökohtainen varajäsen. Maakuntavaltuuston jäsenten tulee olla jäsenkuntien valtuutettuja.
Yksi jäsen ja yksi henkilökohtainen varajäsen.
PÄÄTÖS: Ehdotus hyväksyttiin.
22. Kiinteistötoimitusten uskottujen miesten valinta
Kiinteistönmuodostamislain 6 §:n mukaan kunnanvaltuuston tulee valita kuntaan kiinteistötoimitusten uskotuiksi miehiksi vähintään kuusi henkilöä valtuuston toimikautta vastaavaksi ajaksi. Uskotun miehen tulee olla kiinteistöasioihin perehtynyt ja paikalliset olot tunteva henkilö. Vaalikelpoisuudesta uskotun miehen tehtävään on lisäksi voimassa, mitä käräjäoikeuden lautamiehistä säädetään. Muutoin uskotusta miehestä on voimassa, mitä kunnallislaissa kunnan luottamushenkilöstä säädetään.
Valitaan kaksitoista kiinteistötoimitusten uskottua miestä vuosiksi 2001-2004.
PÄÄTÖS: Ehdotus hyväksyttiin.
23. Poliisin neuvottelukunta 2001-2004
Paikallinen poliisitoimi on järjestetty 1.12.1996 lukien kihlakunnittain. Kihlakunnanvirastojen ja kihlakuntien poliisilaitosten yhteydessä toimii neuvottelukuntia, joiden jäsenmäärän vahvistaa lääninhallitus. Kussakin poliisin neuvottelukunnassa on vähintään viisi ja enintään 15 jäsentä. Kullakin jäsenellä on henkilökohtainen varajäsen.
Kunnanvaltuusto valitsee neuvottelukunnan jäsenet toimikaudekseen. Lisäksi neuvottelukuntaan kuuluu poliisilaitoksen päällikkö. Jos kihlakuntaan kuuluu vähintään kaksi kuntaa, lääninhallitus määrää, kuinka monta jäsentä ja varajäsentä kukin kunnanvaltuusto valitsee neuvottelukuntaan.
Uuraisten kunta valitsee poliisin neuvottelukuntaan yhden jäsenen ja yhden varajäsenen.
24. Käräjäoikeuden lautamiehet
Käräjäoikeuslain (581/93) 7 §:n mukaan valtuusto valitsee lautamiehet toimikauttaan vastaavaksi ajaksi. Kunnasta valittavien lautamiesten tulee mahdollisimman tasapuolisesti edustaa kunnan väestön ikä-, elinkeino-, sukupuoli- ja kielijakautumaa.
Lautamiehen tulee olla käräjäoikeuden tuomiopiiriin kuuluvassa kunnassa asuva Suomen kansalainen, joka hallitsee itseään ja omaisuuttaan ja jota on pidettävä sopivana toimimaan lautamiehenä. Lautamieheksi ei saa valita henkilöä, joka on alle 25-vuotias tai joka on täyttänyt 63-vuotta. Lautamiehenä ei saa olla henkilö, jolla on virka yleisessä tuomioistuimessa tai rangaistuslaitoksessa taikka joka virassaan suorittaa ulosottotehtäviä, rikoksen esitutkintaa taikka tulli- tai poliisivalvontaa, eikä myöskään virallinen syyttäjä, asianajaja tai muu ammatikseen asianajoa harjoittava henkilö (KäräjäoikeusL 6§).
Jyväskylän käräjäoikeuteen valitaan Uuraisten kunnasta kaksi lautamiestä.
Nykyisten lautamiesten toimikausi päättyy, kun uudet lautamiehet on valittu.
Maaoikeusasioita varten ei enää valita lautamiehiä erikseen, vaan lautamiehinä toimivat käräjäoikeuksien lautamiehet.
PÄÄTÖS: Ehdotus hyväksyttiin.
§ 7
EDUSTAJIEN VALITSEMINEN SUOMEN KUNTALIITON KUNTAPÄIVILLE 2001
Suomen Kuntaliiton sääntöjen mukaan varsinaiset kuntapäivät pidetään kunnallisvaalien jälkeisen vuoden alkupuoliskolla.
Jäsenkuntien valtuustot saavat valita liiton sääntöjen perusteella edustajia kuntapäiville kunnan kuntapäiviä edeltävän kalenterivuoden tammikuun ensimmäisen päivän väkiluvun mukaisessa suhteessa. Uuraisten asukasluku oikeuttaa yhteen edustajaan. Jäsenkunta voi valita varsinaisille edustajille tarpeellisen määrän varaedustajia. Varaedustajalla on oikeus osallistua kuntapäiville, mikäli varsinainen edustaja on estynyt.
Vuonna 2001 Suomen Kuntaliiton kuntapäivät järjestetään Helsingissä 16-17.5.2001. Kuntapäivien teemana on Tulevaisuus kunnissa.
KJ:N
EHDOTUS: Kunnanhallitus ehdottaa kunnanvaltuustolle, että
PÄÄTÖS: Ehdotus hyväksyttiin.
§ 8
KUNNAN ILMOITUSTEN JULKAISEMINEN VUONNA 2001
Kuntalain 64 §:n mukaan kunnan ilmoitukset saatetaan tiedoksi julkaisemalla ne julkisten kuulutusten ilmoitustaululla sekä tarpeen vaatiessa muulla kunnan päättämällä tavalla.
KJ:N
EHDOTUS: Kunnanhallitus ehdottaa kunnanvaltuustolle, että
PÄÄTÖS: Ehdotus hyväksyttiin.
§ 9
KUNNANVALTUUSTON KOKOUSKUTSUN JULKAISEMINEN VUONNA 2001
Kuntalain 54.4 §:n mukaan kunnanvaltuuston kokouksista on annettava yleisesti tieto julkisten kuulutusten ilmoitustaululla sekä tarpeen vaatiessa muulla kunnan päättämällä tavalla.
Kunnanvaltuuston työjärjestyksen 8 §:n mukaan kokouskutsu on asetettava yleisesti tiedoksi julkisten kuulutusten ilmoitustaululle 7 päivää ennen kokousta ja 10 §:n mukaan kokouksen ajasta ja paikasta tiedotetaan ennen kokousta niissä tiedotusvälineissä, joissa valtuusto on päättänyt kokouksistaan ilmoittaa.
KJ:N
EHDOTUS: Kunnanhallitus ehdottaa kunnanvaltuustolle, että
PÄÄTÖS: Ehdotus hyväksyttiin.
§ 10
LASTENSUOJELUN PERHETYÖNTEKIJÄ
Sosiaalilautakunta 15.12.2000 § 42
Kunnanhallituksen päätöksen § 329, 27.11.2000 mukaisesti lautakuntien on ennen uusien toimien täyttämistä haettava täyttölupaa kunnanhallitukselta ja tehtävä selvitys toimenkuvasta, työajoista yms. asioista.
TOIMENKUVA
Lastensuojelun perhetyöntekijä hoitaa yhdessä kunnan sosiaalityöntekijän kanssa lapsiperheisiin kohdistuvaa sosiaalityötä. Perhetyöntekijän tehtävänä on tukea lapsiperheitä arkielämän hallinnassa, kriisien selvittämisessä sekä perheen omien voimavarojen löytämisessä ja vahvistamisessa ja ohjaa muiden auttavien tahojen piiriin. Perhetyö perustuu yhdessä perheen kanssa tehtyihin tavoitteellisiin suunnitelmiin.
Perhetyöntekijä toimii tiiviissä yhteistyössä sosiaalityöntekijän, päivähoidon, neuvolan, koulun ym. viranomaisten kanssa. Tarpeen mukaan työajan puitteissa työaikaa voidaan kohdistaa myös lasten ja nuorten parissa tapahtuvaan ennaltaehkäisevään työhön myös lasten ja nuorten vapaa-aikana ja kouluaikana.
Perhetyöntekijän työajat vaihtelevat perheiden tarpeiden mukaan. Tarpeiden mukaan myös ilta ja viikonlopputyötä.
Lähimpänä esimiehenä toimii sosiaalityöntekijä, vanhustyön osalla esimiehenä on vanhustyönjohtaja.
KELPOISUUSEHDOT
Perhetyöntekijältä edellytetään opistotasoista tai ammattikorkeakoulutasoista koulutusta.
PERUSTELUT
Perhetyöntekijän tavoitteena on ehkäistä lastensuojelun ongelmia sekä lasten siirtoja pois omista kodeistaan, jotta vältyttäisiin kalliilta perhe ja laitossijoituksilta. Taloudellisesti voidaan arvioida, että mikäli perhetyöntekijä pystyy "ongelmaperheessä" työskentelemällä ehkäisemään yhdenkin lapsen tai nuoren perhe ja laitossijoituksen, on hän jo saanut kunnalle aikaan oman palkkansa verran säästöä.
Ehdotus: Sosiaalilautakunta esittää kunnanhallitukselle, että perhetyöntekijän toimi voidaan täyttää vuoden 2001 ajaksi.
Päätös: Ehdotus hyväksyttiin.
__________
Kunnanvaltuuston 13.12.2000 hyväksymä vuoden 2001 talousarvio sisältää perhetyöntekijän määräaikaiseen palkkaamiseen varatut määrärahat vuodelle 2001.
KJ:N
EHDOTUS: Kunnanhallitus
PÄÄTÖS: Ehdotus hyväksyttiin.
§ 11
KOLMANNEN TYÖNTEKIJÄN MÄÄRÄAIKAISEN TOIMEN TÄYTTÄMINEN KANGASHÄKIN RYHMÄPERHEPÄIVÄHOITOON
Sosiaalilautakunta 15.12.2000 § 43
Kunnanhallituksen päätöksen § 329, 27.11.2000 mukaisesti lautakuntien on ennen uusien toimien täyttämistä haettava täyttölupaa kunnanhallitukselta ja tehtävä selvitys toimenkuvasta, työajoista yms. asioista.
Kangashäkin ryhmäperhepäivähoitokodissa työskentelee vakituisesti kaksi perhepäivähoitajaa.
Kolmannen työntekijän tarpeeseen on syynä lasten ikäjakauma ja ryhmäperhepäivähoidon aukioloaika. Lapsi on hoidossa tällä hetkellä 10. Lasten ikäjakauma (3 lasta 1 v, 2 lasta 2v, 2 lasta 3 v, 2 lasta 4 v ja 1 lapsi 6v.) Lisäksi lapsia, jotka ovat tilapäisesti hoidossa, on kuukausittain useampi.
Ryhmiksen aukioloaika on päivittäin 5.15 17.00. Kahdella työntekijällä yksinoloaika aamuisin ja iltapäivisin on liian pitkä, koska lasten hoitoajat ovat noin 10 tuntia ja lapset ovat iältään pieniä. Kangashäkin alueella ei ole tällä hetkellä perhepäivähoitajia, jotka työskentelisivät kotona.
Kolme hoitajaa voi hoitaa kahtatoista lasta (asetus päivähoidosta 16.3.1973 § 8 ). Kolmannen hoitajan tulee olla koulutukseltaan lähihoitaja tai vastaava.(sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön kelpoisuusehdot 21.8.1992 / 806 § 5) Kolmannen hoitajan tehtäviin kuuluvat hoitotehtävät ja ryhmiksen "hallinnolliset "tehtävät esim. työvuorotaulukkojen tekeminen, hankinnat määrärahojen puitteissa ym. Kaikki hoitajat tekevät aamu-väli ja iltavuoroa. Työaika on 38,15 h / vko. Lähimpänä esimiehenä toimii päivähoidonohjaaja.
Sosiaalilautakunnan päätöksellä on (9.5.2000 § 14) Kangashäkin ryhmäperhepäivähoitoon vahvistettu tilapäisesti kolmas työntekijä jo vuodelle 2000.
Ehdotus: Sosiaalilautakunta esittää kunnanhallitukselle, että päivähoitajan toimi voidaan täyttää vuoden 2001 ajaksi.
Päätös: Ehdotus hyväksyttiin.
__________
Kunnanvaltuuston 13.12.2000 hyväksymä vuoden 2001 talousarvio sisältää ryhmäperhepäivähoitajan määräaikaiseen palkkaamiseen varatut määrärahat vuodelle 2001.
KJ:N
EHDOTUS: Kunnanhallitus
PÄÄTÖS: Ehdotus hyväksyttiin.
§ 12
TOIMINTAKESKUKSEN OHJAAJAN TOIMEN TÄYTTÄMINEN
Sosiaalilautakunta 15.12.2000 § 44
Kunnanhallituksen päätöksen § 329, 27.11.2000 mukaisesti lautakuntien on ennen uusien toimien täyttämistä haettava täyttölupaa kunnanhallitukselta ja tehtävä selvitys toimenkuvasta, työajoista yms. asioista.
TOIMENKUVA
Uuraisten toimintakeskuksen kuntoutusohjaaja toimii toiminnanohjaajan lisäksi toisena ohjaajana päivätoiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa. Hänen toimenkuvaansa kuuluu kehitysvammaisten sekä erityistä hoitoa ja kasvatusta tarvitsevien lasten kuntoutusohjauksen koordinoiminen Uuraisten kunnassa. Kuntoutusohjaaja osallistuu kuntoutusohjauksen toteutukseen yhdessä erityislastentarhanopettajan sekä toimintakeskuksen toiminnanohjaajan kanssa tapauskohtaisen suunnitelman mukaisesti. Lisäksi kuntoutusohjaaja toimii Uuraisten kunnan kehitysvammahuollon yksiköissä, lähinnä asuntola Koivulassa ja toimintakeskuksessa tukihenkilönä erityisosaamisalueenaan kehitysvammaisuus ja vastuualueenaan kuntoutus. Kunnassa ei tällä hetkellä ole yhtään kehitysvammahuoltoon koulutettua erityistyöntekijää, minkä vuoksi toimenkuvassa painottuu kehitysvammahuollon asiantuntijana toimiminen.
Kuntoutusohjaajan koulutusvaatimuksena on vähintään opistoasteen sosiaali- tai terveydenhuoltoalan ammatillinen tutkinto. Työaika on yleistyöaika 38,25 viikkotuntia ja palkkaus KVTES:n mukaan. Erityisenä kelpoisuusvaatimuksena on perehtyneisyys kehitysvammahuoltoon.
Ehdotus: Sosiaalilautakunta esittää kunnanhallitukselle, että toimintakeskuksen ohjaajan toimi voidaan täyttää vuoden 2001 ajaksi.
Päätös: Ehdotus hyväksyttiin.
__________
Kunnanvaltuuston 13.12.2000 hyväksymä vuoden 2001 talousarvio sisältää toimintakeskuksen ohjaajan määräaikaiseen palkkaamiseen varatut määrärahat vuodelle 2001.
KJ:N
EHDOTUS: Kunnanhallitus
PÄÄTÖS: Ehdotus hyväksyttiin.
§ 13
VUODEN 2000 KUNNALLISKERTOMUKSEN TAITTO JA PAINATUS
Kunnanhallituksen 20.3.2000 § 84 tekemän päätöksen mukaan Uuraisten kunnan toimintakertomus tehdään edustavana tiedotusjulkaisuna.
Kunnansihteeri on pyytänyt tarjoukset vuoden 2000 kunnalliskertomuksen taitosta ja painatuksesta kolmelta mainostoimistolta (Mainostoimisto Libero Oy, Mainostoimisto Arcanus Oy ja Suomen Viestintä Oy).
Tarjoukset liitteenä.
Liite nro 3
Toimintakertomuksen painatukseen on varauduttu kuluvan vuoden talousarviossa.
KJ:N
EHDOTUS: Kunnanhallitus päättää, että
PÄÄTÖS: Ehdotus hyväksyttiin.
§ 14
KESKUSTAN VALTUUSTORYHMÄN VALTUUSTOALOITE
Uuraisten valtuuston Suomen Keskusta r.p:n valtuustoryhmä on tehty kunnanvaltuuston kokouksessa 13.12.2000 § 58 aloitteen, jossa valtuustoryhmä esittää, että elintarvikehankinnoissa on kiinnitettävä erityishuomiota liha- ja lihajalosteiden suomalaiseen alkuperään jo tilaus- ja hankintavaiheessa (valtuuston pöytäkirjan 13.12.2000 liite 8).
Uuraisten kunnanhallitus päätti kokouksessaan 13.12.2000 § 354 hankkia lihatuotteet Atria Oyj:ltä. Valtuustoaloitteen johdosta on 18.12.2000 lähetetty kirje valitulle elintarvikkeiden toimittajalle sekä kunnan eri laitosten emännille.
Valtuustoaloitteen johdosta Atria Oyj on lähettänyt 22.12.2000 saapuneen tiedotteen lihan alkuperästä.
Liite nro 4
KJ:N
EHDOTUS: Kunnanhallitus ehdottaa valtuustolle, että
PÄÄTÖS: Ehdotus hyväksyttiin.
§ 15
KILPAILUKYKY- JA ERIKOISTUMISVALINTA
Kunnanhallitus 13.12.2000 § 360
Tavoite 2-ohjelman toteutuksen strategisena perustana on kunta/seutukuntakohtaiset erikoistumis- ja kilpailukykyvalinnat. Tarkoituksen on tasapainoista alueellista kehitystä tukien synnyttää hankkeita ja hankekokonaisuuksia, jotka pitkäjänteisesti ohjaavat yrityslähtöisesti alueen kehitystä.
Tavoitteena on synnyttää maakunnallisesti kattava, laadukas ja aluekehitystä tukeva hankekanta ohjelmakaudella 2000-2006. Esityslistan oheismateriaalina jaetaan Keski-Suomen liiton valmistelema ko. työtä ohjaava materiaali.
Erityisesti osaamiseen liittyvän tiedon synnyttämistä ja jalostamista sekä alueellisten osaamisverkostojen vahvistamista tukevan Oppiva Keski-Suomi-hankkeen maakuntakohtaaminen pidettiin 2.11.2000. Tähän liittyen syntyy teemaohjelma, joka tukee erityisesti kunnissa laadittavia osaamisen vahvistamisen ja koulutuksen ohjelmia. Näiltä osin on maakunnan kannalta tärkeää synnyttää osaamis- ja oppilaitosorganisaatioiden yhteys valinnoissa määriteltyihin hankkeisiin.
Kuntien laatimista valintasuunnitelmista laadittava teemaohjelma "Alueellinen kilpailukyky ja osaaminen" liitetään osaksi maakunnan yhteistyöasiakirjan toteuttamissuunnitelmia. Ohjelma laaditaan 15.6.2001 mennessä ja kunnat tekevät lopulliset valintasuunnitelmansa 31.5.2001 mennessä. Teemaohjelman strategiset linjaukset ja rahoitusesitykset vaikuttavat yhteistyöasiakirjassa sovittavalla ja rahoittajien päättämällä tavalla erityisesti vuoden 2002 ja sen jälkeisiin ohjelmakauden vuosiin.
Koska vuoden 2002 yhteistyöasiakirjan toteuttamissuunnitelma ja sen rahoitus on laadittava 28.2.2001 mennessä, pyydetään kuntia laatimaan kuvaus strategisesta valinnasta, kilpailukykyanalyysistä, valinnan perusteluista sekä alustava kuvaus hankekokonaisuudesta 9.2.2001 mennessä. Näiden perusteella laaditaan edellä mainittu yhteenveto maakunnan yhteistyöasiakirjaan ja sen toteuttamissuunnitelmaan sisällytettäväksi. Lopulliset suunnitelmat ja hanke-esitykset tehdään em. aikataulun mukaisesti 31.5.2001 mennessä.
Keski-Suomen yhteistyöryhmä ja sen sihteeristö korostavat, että strategiatyön etenemisen ja sen tulosten kannalta on tärkeää eri rahoittajatahojen osallistuminen asiantuntemuksellaan prosessin keskeisissä vaiheissa kilpailukyky- ja erikoistumisvalinnan käsittelyyn kunnissa. Tällaisia yhteistyövaiheita ovat pilottihankkeiden työn perusteella osallistuminen aloituskeskusteluihin, tarvittavan konsultoivan tuen antaminen sekä syntyvien hankkeiden arviointi. Rahoittajia tulee näiltä osin informoida kunkin kunnan ao. suunnitteluvaiheista. Niin ikään tarvitaan eri rahoittajien strategisia linjauksia tavoite 2-ohjelman eri toimintalinjojen sisällä rahoitettavista hankkeista ja niiden maakunnallisista vaikutuksista hankkeita määriteltäessä.
Edellä määriteltyyn laadinta-aikatauluun perustuen Keski-Suomen liitto pyytää kaikkia tavoite 2-alueen kuntia nimeämään valintaprosessin yhteyshenkilön 20.12.2000 mennessä. Yhteyshenkilölle liitto toimittaa synnytettävän teemaohjelman materiaaliin liittyvää tietoa. Yhteyshenkilö voi toimia myös tarvittavien kokousten järjestelyistä vastaavana. Keski-Suomen liitto ja eri rahoittajatahot voivat osallistua suunnittelukokouksiin erikseen sovittavissa prosessin vaiheissa.
Edellä mainitun lisäksi kuhunkin kuntaan tulisi muodostaa erillinen yritys- ja kehittämislähtöinen strategiatyöryhmä, joka valmistelee valintasuunnitelmaa oheismateriaalina jaetun pilottiaineiston pohjalta. Keski-Suomen liitto pyytää kaikkia kuntia nimeämään strategiatyöryhmän 2.1.2001 mennessä ja ilmoittamaan sen liittoon yhteystietoineen.
Ehdotus: Kunnanhallitus merkitsee asian tiedokseen ja päättää nimetä valintaprosessissa kunnan yhteyshenkilöksi kunnanjohtaja Sirpa Raution. Strategiatyöryhmän kunnanhallitus nimeää kokouksessaan 8.1.2001.
Päätös: Ehdotus hyväksyttiin.
__________
KJ:N
EHDOTUS: Kunnanhallitus nimeää strategiaryhmän.
PÄÄTÖS: Ehdotus hyväksyttiin. Kunnanhallitus nimesi strategiaryhmään kunnanvaltuuston puheenjohtajan, kunnanhallituksen puheenjohtajan, kunnanjohtajan, Pekka Keräsen, Seppo Kovasen ja Markku Vanhalan. Kokoonkutsujana kunnanjohtaja.
§ 16
KUNNALLINEN YLEINEN VIRKA- JA TYÖEHTOSOPIMUS 2001-2003
Sopimus tulee voimaan 1.2.2001 ja sopimuskausi päättyy 31.1.2003
Sopimuksen mukaan palkkoihin tehdään 1.2.2001 lukien yleiskorotus joka on 208 markkaa, vähintään 2,2 %, ja 1.3.2002 lukien 30 , vähintään 1,9 %. Lisäksi palkkahinnoitteluliitteiden 1-7 alarajakorotuksiin on käytetty yleiskorotuksen lisäksi 0,8 %. Sopimuksen palkkahinnoittelua ja vähimmäispalkkaa korotetaan 1.2.2001 ja 1.3.2002 lukien vähintään palkkojen yleiskorotusta vastaavaksi
Yleiskorotuksen lisäksi palkkoja korotetaan 1.2.2001 lukien 0,5 %:n suuruisella liittoerällä ja 1.3.2002 lukien 0,3 %:n suuruisella liittoerällä. Liittoerät käytetään 1.2.2001 lukien seuraavasti: yleiskorotukseen on käytetty 0,1 %:ia sekä KVTES:n liitteiden 1-7 palkkahinnoittelun peruspalkkojen korotuksiin ja tekstitarkistuksiin on käytetty yhteensä 0,2 %:ia. Elokuun 2001 palkanmaksun yhteydessä maksetaan 1.2.2001- 15.8.2001 kunnan palveluksessa olleelle kertakorvauksena summa: 13 x 0,2 % heinäkuun 2001 varsinaisesta palkasta.
1.3.2002 lukien käytetään 0,5 %:n paikallinen järjestelyvara palkkausepäkohtien poistamiseen. Paikallisen järjestelyvaran käyttämisestä neuvotellaan pääsopijajärjestöjen edustajien kansaa pääsopimuksen 14 §:n mukaisesti pyrkien mahdollisuuksien mukaan yksimielisyyteen. Jollei asiasta päästä yksimielisyyteen, kunnan toimivaltainen viranomainen päättää järjestelyvaran käytöstä 1.3.2002 lukien siten, että erä käytetään peruspalkkojen ja vastaavien kuukausipalkkojen korotuksiin.
KJ:N
EHDOTUS: Kunnanhallitus
PÄÄTÖS: Ehdotus hyväksyttiin.
§ 17
ETUOSTO-OIKEUS
Kunnalla on etuosto-oikeus kunnassa sijaitsevan kiinteistön kaupassa. Kiinteistökauppana pidetään sellaista vastikkeellista kiinteistön luovutusta, jossa vastikkeen arvosta muu kuin kiinteä omaisuus muodostaa pääosan.
Etuosto-oikeutta voidaan käyttää maan hankkimiseksi yhdyskuntarakentamista sekä virkistys- ja suojelutarkoituksia varten.
Etuosto-oikeutta ei ole, milloin
Kunnalla on etuosto-oikeus seuraavassa kaupassa. Kartta oheismateriaalina.
Myyjä: Tuomo Kivelä
Ostaja: Pentti Hautanen
Kaupan kohde: Määräala Uuraisten kunnan Kuukkajärven kylästä, Pajula RN:o 5:255, pinta-ala 5,00 ha, kauppahinta 165.000 mk.
KJ:N
EHDOTUS: Kunnanhallitus päättää, että
PÄÄTÖS: Ehdotus hyväksyttiin.
§ 18
VIRANHALTIJOIDEN PÄÄTÖKSET
Kuntalain 51 §:n mukaan kunnanhallitus, kunnanhallituksen puheenjohtaja, kunnanjohtaja tai johtosäännössä määrätty kunnan viranhaltija voivat ottaa kunnanhallituksen käsiteltäväksi asian, joka on tämän lain nojalla siirretty kunnanhallituksen alaisen viranomaisen tai kunnanhallituksen jaoston toimivaltaan ja jossa asianomainen viranomainen on tehnyt päätöksen.
Otto-oikeus koskee myös kunnanhallituksen alaisille viranhaltijoille delegoitua päätösvallan käyttöä.
Ylemmän toimielimen käsiteltäväksi ei kuitenkaan saa ottaa:
Ylemmän toimielimen käsiteltäväksi ei kuitenkaan oteta hallintosäännössä mainittuja kunnanjohtajan, osastopäällikön ja vastuualueen esimiehen ratkaisuvaltaan kuuluvia henkilöstöasioita.
Vs. kunnanjohtaja
55/00 Rakennustarkastajan vuosiloma
56/00 Sosiaalijohtajan vuosi- ja isyysloma
57/00 Rehtori-sivistystoimenjohtajan ylityöt 1999-2000
58/00 Kunnansihteerin 1. kokemuslisä
Kunnanjohtaja
1/01 Kunnansihteerin koulutushakemus
Kunnansihteeri
123/00 Uuraisten kunnan ilmoituksen Paikallisuutiset-lehdessä 2001
124/00 Osa-aikaisen siivoojan vaalin vahvistaminen
125/00 Saatavan poistaminen kirjanpidosta
126/00 Henkilöstöpäätös / kokemuslisä
127/00 Henkilöstöpäätös / vuosiloman siirto
128/00 Henkilöstöpäätös / työsopimus
1/01 Lomakorvauksen maksaminen
2/01 Henkilöstöpäätös / vuosiloman siirto
KH:N PJ:N
EHDOTUS: Kunnanhallitus päättää, että
PÄÄTÖS: Ehdotus hyväksyttiin.
§ 19
TOIMIELINTEN PÖYTÄKIRJAT
Kunnanhallitus, kunnanhallituksen puheenjohtaja tai kunnanjohtaja voivat ottaa kunnanhallituksen käsiteltäväksi asian, joka on kuntalain nojalla siirretty kunnanhallituksen alaisen viranomaisen toimivaltaan ja jossa asianomainen viranomainen on tehnyt päätöksen.
Asia on otettava ylemmän toimielimen käsiteltäväksi viimeistään sen ajan kuluessa, jossa kuntalain 89 §:ssä tarkoitettu oikaisuvaatimus päätöksestä on tehtävä, eli 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Kunnanhallitus voi ottaa käsiteltäväkseen myös lautakunnan alaisen viranomaisen päättämän asian.
Päätös otto-oikeuden käyttämisestä on tehtävä kirjallisesti.
Hallintosäännön mukaan kunnan viranomaisen on ilmoitettava niistä päätöksistä, jotka voidaan ottaa kunnanhallituksen tai lautakunnan käsiteltäväksi. Ilmoitus on tehtävä neljän päivän kuluessa pöytäkirjan tarkastamisesta. Jos pöytäkirjaa ei tarkasteta, määräaika lasketaan pöytäkirjan allekirjoittamisesta.
Ylemmän toimielimen käsiteltäväksi ei kuitenkaan oteta hallintosäännössä mainittuja kunnanjohtajan, osastopäällikön ja vastuualueen esimiehen ratkaisuvaltaan kuuluvia henkilöstöasioita.
Ylemmän toimielimen käsiteltäväksi ei saa ottaa:
Kunnanhallituksen tiedoksi on 13.12.2000 4.1.2001 välisenä aikana saatettu päätösehdotuksessa mainittujen toimielimien päätökset. Oheismateriaalina.
KJ:N
EHDOTUS: Kunnanhallitus päättää, että
Sivistyslautakunta 13.12.2000
Sosiaalilautakunta 15.12.2000
Kunnanhallitus päättää, että se ei käytä kuntalain 51 §:n mukaista otto-oikeuttaan.
PÄÄTÖS: Ehdotus hyväksyttiin.
§ 20
ILMOITUSASIAT
Sos. ja terveystoimi, mk/as | Vanhusten laitospalvelut, mk/as | Kotipalvelut, mk/as | Muut vanhusten ja vammaisten palvelut, mk/as | Omaishoidon tuki, mk/asukas | |
Koko maa | 10 354 | 549 | 389 | 636 | 70 |
Keski-Suomi | 10 088 | 558 | 411 | 635 | 78 |
Uurainen | 9 329 | 961 | 529 | 650 | 45 |
KJ:N
EHDOTUS: Kunnanhallitus päättää, että
PÄÄTÖS: Ehdotus hyväksyttiin.
§ 21
EI JULKISUUTEEN
§ 22
SÄHKÖNMYYNTITARJOUKSEN HYVÄKSYMINEN
Kunnanhallitus 22.11.1999 § 231
Kunnanhallitus päätti alkuvuodesta, ettei kunta pyydä sähköntoimituksista tarjouksia eri yhtiöiltä, vaan hankinnasta neuvotellaan ensiksi suoraan Keski-Suomen Valo Oy:n kanssa.
Keski-Suomen Valo Oy:ltä on saatu tarjous, joka käsittää erikseen v. 1999 ja v. 2000.
Kunnalla on käyttöpaikkoja yht. 51 kpl ja kulutusennuste tälle vuodelle yht. 668 881 kWh/vuosi. Kaikki maksut tekevät kulutusennusteen mukaan laskettuna yhteensä 252.884,- mk ( siirtohinta 148.765,- ja energia 104.118,- mk) ja sopimusalennus on 34.559,- mk eli 33,2 % energian hinnasta. Tällöin v. 1999 keskihinnaksi tulee 10,4 p/kWh (alv 0 ) tai 12,7 p/kWh (alv 22 %).
Vuotta 2000 koskeva tarjous sisältää myös Uuraisten Vuokratalot Oy:n ja Kiint. Oy Uuraisten Virastotalon energiankulutukset.
TARJOUS v:lle 2000
Kiinteällä, yksiaikaisella energiahinnalla seuraavasti:
Kunnalla on ryhmä 1 kuuluvia käyttöpaikkoja 4 kpl, joitten kulutus on n. 126.000 kWh vuodessa. Lisäksi on osaan mittalaitteita tehtävä muutoksia, koska mittauslaitteiden tulee olla rakenteeltaan ja tarkkuudeltaan standardien ja yleisen käytännön mukaiset. Asennus- ja ohjelmointimuutokset on tehtävä 17 kohteessa ja niiden kulut ovat yhteensä 12.200,- mk + alv. Tekninen toimisto tarkistaa yhdessä Valon edustajien kanssa vielä kohteet ja pääsulakkeitten oikean mitoituksen. Em. muutosten jälkeen mittauslaitteet ovat siinä kunnossa, että jatkossa voidaan energian osto helposti kilpailuttaa, mikäli niin halutaan.
Ryhmä 1 arvonlisäverollinen hinta on 11,59 p/kWh (alv 22 %) ja
Ryhmä 2 " 11,95 "
Vertailun vuoksi voidaan todeta, että KSV Oy:n Uuraisten kunnalle tarjoama hinta on edullisempi kuin Jyväskylän mlk:n hankintarenkaan äskettäin useamman kunnan puolesta hyväksymä Uudenmaan Energia Oy:n (ELNOVA) tarjous. Tämän l isäksi mittalaitemuutosten ja vuokrien hinta on jonkin verran alempi.
Taloyhtiöt käsittelevät tarjouksen omalta osaltaan.
KSV Oy:n kanssa on sovittu myös energiaseminaarin järjestämisestä kunnan henkilöstölle helmi-maaliskuussa, jolloin yrityksen omat ja ulkopuoliset asiantuntijat kertovat ajankohtaisista energia-alan asioista.
Ehdotus: Kunnanhallitus hyväksyy Keski-Suomen Valo Oy:n tarjouksen 11.11.1999 sähkön myynnistä Uuraisten kunnalle 1.1 - 31.12.2000.
Päätös: Ehdotus hyväksyttiin.
__________
Kunnanhallitus 4.12.2000 § 352
Vattenfall Sähkönmyynti Oy on antanut kunnalle 4.12.2000 päivätyn ja kokouksessa esiteltävän tarjouksen sähköntoimituksesta. Tarjous on joko 1- tai 2-vuotinen ja se koskee myös Uuraisten Vuokratalot Oy:tä ja KOY Uuraisten Virastotaloa.
Tarjous esitellään kokouksessa.
Ehdotus: Kunnanhallitus päättää, että sähköntoimitus kilpailutetaan. Tarjoukset tulee jättää 28.12.2000 klo 15.00 mennessä.
Päätös: Ehdotus hyväksyttiin.
Merkittiin, että Sirkka Sivill saapui § 352 käsittelyn aikana klo 18.15.
__________
Tarjouspyyntö on pyydetty 14 sähköntoimittajalta: Elnova, Espon Sähkö Oyj, Fortum Power and Heat Oy, Hansel Oy, Helsingin Energia, Kainuun Sähkö Oy, Keravan Energia Oy, Korpelan Voima ky, Kymenlaakson Sähkö Oy, Suomen Energiakauppa Oy, Tampereen sähkölaitos, Vakka-Suomen Voima Oy, Vantaan Energia Oy ja Vattenfall Sähkönmyynti Oy.
Tarjoukset on pyydetty ajanjaksoille 12 kk, 24 kk ja 36 kk. Tarjoukset ovat voimassa 31.1.2001 saakka.
Liite nro 5
KJ:N
EHDOTUS: Kunnanhallitus päättää
PÄÄTÖS: Ehdotus hyväksyttiin.
Merkittiin, että asiaa oli kokouksessa esittelemässä kunnaninsinööri Juhani Nojonen.
§ 23
KYLIEN KEHITTÄMISTÄ KOSKEVAN ESISELVITYKSEN TEKEMINEN
Höytiän, Jokihaaran ja Kyynämöisten seudun kylätoimikunnilla/yhdistyksillä on kullakin tehtynä omat rahoitushakemuksensa kylien kehittämiseksi. TE-keskuksen maaseutuosasto on esittänyt harkittavaksi hakemusten yhdistämistä isommaksi kokonaisuudeksi.
5.1.2001 pidettiin kunnanvirastolla palaveri, jossa oli kyseisten kylien edustus paikalla sekä maaseutuosastolta Veli Koski. Tällöin sovittiin, että kunnan toimesta haetaan rahoitusta esiselvitykseen, joka kattaa koko kunnan alueen. Esiselvityksessä tarkastellaan kyläsuunnitelmien päivittämistä kunkin kylän kaavailemat painopistealueet huomioon ottaen. Lisäksi tässä yhteydessä selvitetään useampaa kylää palvelevan infrastruktuurin rakentamistarpeita ja -mahdollisuuksia.
Maaseutuosasto ei pysty vielä tällä hetkellä tekemään rahoituspäätöksiä, mutta esiselvitys voidaan aloittaa omalla riskillä hakemuksen jättämisen jälkeen.
KJ:N
EHDOTUS: Kunnanhallitus päättää, että
PÄÄTÖS: Ehdotus hyväksyttiin.