MUISTELMIA
JOKIHAARASTA
Köntysmylly
Köntysmylly on Jokihaaran kadonnutta historiaa. Siitä
ei ole enää jäljellä kuin, poikani kertoman mukaan,
kaksi pyöreätä kiveä joen uomassa. Mylly sijaitsi
Jokihaaran ohi virtaavan joen alajuoksulla, niin sanotun
Köntyskankaan rinteessä.
Sinne
pääsi polkua myöten, joka erkani Pitkälän ja
Kuralan väliseltä kärrytieltä. Polku meni
Riihilammen läntiseltä puolelta.
Polku
saattaa olla vieläkin olemassa. Nuoruudessani tätä
polkua käytettiin, kun käytiin kyläilemässä
jalkaisin Antinmäen sekä Köntysmäen taloissa sekä
muuallakin Kuikassa. Tätä polkua käveli veljeni 80
-vuotta sitten, jyväsäkki selässä. Säkissä noin
kolme - neljäkymmentä kiloa jyviä, jotka oli
tarkoitettu eläimille rehuksi.
Kävelimme veljeni kanssa vajaan kilometrin verran,
kunnes käännyimme myllyn polulle. Veli edellä ja minä
kipitin perässä. Noin sadan metrin päässä tuli
vastaan kohiseva koski. Ensikuva myllystä oli, että se
oli sen aikaisen pienen torpan kokoinen, ehkä noin 5
-10 metriä
kanttiinsa, mutta tavallista torppaa korkeampi. Myllynhän
piti olla kaksikerroksinen. Mylly seisoi vahvojen
hirsikerrosten päällä keskellä jokea. Se oli
vahvasta hirrestä rakennettu, harmaa ja ajan patinoima.
Tällainen on muistikuvani myllyn ulkonäöstä. Sitten
tulimme myllyn eteen. Siitä jatkui noin metrin tai
kahden mittainen hirsistä tehty laituri. Tulimme
ovelle, en nähnyt veljeni ottavan avainta taskustaan.
Ovessa oli joku säppi tahi vahva rautainen haka.
Astuimme sisään, mutta meitä ei tullutkaan
jauhonaamainen mylläri vastaan, vaan veli heitti pussin
selästään lattialle.
Hän alkoi puuhailla myllyn kivien sekä
laudoista tehdyn jyvätuutin kimpussa. Aikansa siinä
touhuiltuaan, hän lähti ulos, sanoen menevänsä
avaamaan laskurännin ja minä yritin uteliaana perässä.
Hän siihen tiukkasi minulle, että sinä pysyt myllyn
sisällä etkä lähde ulos. Ja olisihan se ollutkin
vaarallista, kun vesi kuohusi joka paikassa. Ja kohta
alkoikin myllyn alakerrasta kuulua kovaa kohinaa. Veli
tuli sisälle myllyyn. Hän alkoi vahvoilla, puusta
tehdyillä tangoilla käännellä jotain, en sitä
seurannut, vaan odotin, koska kivet alkaisivat pyöriä.
Ja alkoivathan ne kivet sitten kovalla jyrinällä ja
paukkeella pyöriä. Veli kaatoi pussin sisällyksen
lautaiseen tuuttiin ja jotain hän siinä hääräili,
ja käski minua olemaan vähän kauempana, ettei tule
mitään vahinkoa.
Sitten alkoi kivien välistä tipahdella puoliksi
hieraantuneita jyviä, joita veli keräili säkkiin.
Sitten kun pussin sisältö oli muuttunut jauhoiksi, läksi
veli sulkemaan rännin, jolloin kivet lakkasivat pyörimästä.
Veli vielä puutangoilla hoiteli jotain lopputehtäviä,
ja sen jälkeen nosti pussin sisällön selkäänsä. Löi
oven kiinni ja salpasi sen, ja kotimatka alkoi. Kävin
siellä kerran tahi pari myllyreissulla ja sitten
uteliaisuuteni loppui. Myöhempinä aikoina kuulin, että
myllyssä olisi jauhettu viljaa ihmistenkin syötäväksi.
Ja onnistuihan se, jos vilja vain olisi jauhettu
useampaan kertaan, siitä olisi tullut vaikka kuinka
hienoa leipä- ja puurojauhoa.
Kyselin nuoreksi mieheksi vartuttuani tietoja tästä
myllystä isältäni: milloin mylly oli rakennettu ja
kuka sen omisti. Rakennus aikaa hän ei tiennyt, mutta
kertoi, että mylly oli joskus rakennettu yhteisvoimin
talkootyönä ja sitä ei kukaan omistanut, ja käyttää
sai jokainen, kuka vain jauhoja tarvitsi. No, myöhemmin
kuulin myös, että myllystä olisi tehty käymisaineita
mannakorven tehtaisiinkin. Saatan olla väärässäkin,
että mylly olisi rakennettu joskus suurten nälkävuosien
aikana, jotka olivat Suomessa 1860-luvun aikoina. Koska
mylly on lahonnut ja hajonnut, siitä minulla ei ole
tietoa. Joskus noin 50 - vuotta sitten olin keräilemässä
lakkoja läheisillä soilla. Ei tullut myllyä vastaan
polun päässä, kun kävin sitä katsomassa. Joessa oli
vain kaksi myllyn kiveä sekä muutamia mustuneita
hirren pätkiä. Nämä ovat sitten minun omia huteria
muistojani tästä myllystä.
Jokihaaran
Las Vegas
No pitihän Jokihaarassakin matkia sitä
amerikkalaista peliä, mitä Las Vegasissakin pelataan,
jossain Nevadan autiomaassa.
Tämä Jokihaaran pelihelvetti sijaitsi aikoinaan, kun lähdemme
Purolasta muutama sata metriä Jyväskylään päin ja
tulemme silloisen nimityksen mukaan Kieronmäkeen. Sinne
oli mäen harjanteelle tehty eräänlainen tasanne,
jonne oli jostain raahattu vanha, käytöstä poistettu
ladon ovi. Ladon ovi oli käännetty ylösalaisin ja
siitä tehty mahtava pelipöytä. Ympärille oli
raahattu kiviä istuimiksi sekä muutama laudan pätkä.
Pöydän ympärille sijoittui 5 tahi 6 miestä
takapiruineen, ja peli alkoi. |
Täällä
ei pelattu Mustaa Pekkaa vaan pelin jakajalla oli neljän kuninkaan kortit
käsissä. Siellä ei myöskään pelattu pokkaa eikä sököä, jota myöhemmin
pelattiin Kannaksella, siellä Pietarin porteilla, vaan venttiä. Koska en
ole sen jälkeen pelannut venttiä, niin muistini pelistä on hatara.
Jakaja jakoi viisi korttia jokaiselle. Jokainen pelaaja löi alkumarkat
lautaan. Ja niin alettiin tavoitella venttiä ja se oli 21. Se, joka sai
ventin, sai nostaa potin kokonaan. Minä olin yleensä aina jonkun hyvän
pelaajan takapiruna ja seurasin muutenkin pelin kulkua.
Ainahan pelissä hävitään tai voitetaan. Ja useasti kävi niin, että
aukesi pa ja kaveri saattoi kysäistä lainaa joltain kaverilta ja jos ei
saanut, tuli helposti perkele ja pani kädet taskuun ja läksi jurppimaan
eukon kahveille. Oli siellä joskus isäntämiehiäkin, no, heiltähän
eivät rahat loppuneet. Pelit yleensä alkoivat kesäisin ja
lauantai-iltaisin ja ehkä innokkaimmat pelasivat, yön yli öljylampun
valossa sunnuntai-iltaan saakka. Talvisin
saatettiin pelata saunassakin, mikäli saatiin lupa isäntäväeltä.
Muistan kun katselin TV-tuutistani elokuvaa Las Vegasin hienoista
pelaajista, joille paljasrintaiset pikkuhousuiset enkelit toivat toinen
toistaan ihanampia juomia. No, kyllähän siellä Kieronmäen helvetin lähikuusikossa
joskus vilahteli epämääräisiä olentoja, joilta sai hakea vähän
virkistystä pelin tiimellykseen ja taisipa kerran Uunokin myöhempinä
vuosina hakea. Mutta maassa maan tavalla… Tämä hatara muistikuvani on
joskus vuosilta 1920 – 30.
Hongikossa sulo
ääni kaikuu Väinön kaunihin kanteleen
Näistä suloäänistä tulee mieleeni veljeni Väinö, joka suuresti
poikkesi meistä muusta veljessarjasta. Hänellä oli suuri muusikin
tuntemus sekä hyvä soittotaito, jota meillä muilla veljeksillä ei
ollut. Muistan Väinön jo nuorena poikana aina laulaa rallatelleen sen
aikaisia lauluja ja säveliä. Muistan yhdenkin: ”Siel´ Volgan
rannalla, tummalla sannalla, mua laineet välkkyvät päivin hyväili
jne.” En muista, että ennen armeijan käyntiä hänellä olisi ollut
vielä mitään instrumenttia. Mutta armeijan jälkeen ilmestyivät
kaksirivinen hanuri sekä mandoliini hänen polvilleen. Olen muuten sitä
mieltä, että Jokihaarasta ei löytynyt yhtäkään taloa tai torppaa,
joiden lattialankut eivät olisi tärisseet, Väinön soittaessa
kaksirivisellään valssit, polkat, jenkat, jatsit, mutta tangoa ei vielä
silloin tunnettu. Mutta lattia jytisi, kun kymmenen - kaksikymmentä
raskasta kenkäparia polkivat täysillä heikkoja lattioita Väinön
vedellessä heille tahtia. Näitä tanssitapahtumia olivat talkootanssit,
käsityöseurojen lopettajaiset ym. No mitäpä sitä aihetta aina
tarvittiinkaan tanssit pystyyn ja sillä sipuli. Sanoisin, että Väinö
antoi hanurillaan ja soittotaidollaan paljon vaihtelua sen ajan elämään
Jokihaarassa. Myöhemmin tuli sitten ikä sekä sairaudet. Mutta soitti ei
jäänyt tähän – hän jätti sen perintönä pojilleen. Ja nämä
pojat, Taisto ja Pertti, jatkavat isänperintöä, tosin uusilla välineillä
sekä instrumenteilla ja paremmilla, kiiltävillä lattioilla sekä
laajemmilla alueilla. Ja soittavat vieläkin milloin jalkapohjat alkavat
kaivata veljesten säveliä. Istuupa joskus, vielä Uunonkin Meksikon
pikajunaan, laulun merkeissä, mikäli vielä muistaa laulun sanat.
”Pikajuna Meksikon – halki kiitää yö jo on. Valokiilat lakaisevat
rataa kiiltävää ”. Että tämä näistä sävelistä. Mutta
loppukaneetissani voisin antaa heille nimityksen, he ovat Väinö mukaan
lukien, kansansoittajia!!!
Aaveratsastaja
kulkee Jokihaaran ohi
Kuulin radiosta joskus menneinä vuosina kymmeninä amerikkalaisten hitin
aaveratsastajasta ja tässä laulussa oli kohta:
”
Tuo karjalauma kulkuansa jatkaa mylvien, sen hengitys on polttavaa ja
vauhti tulinen”. Muistiini
tuli kesä, kun olin jotain 8 tai 9-vuotias kakara. Vanhemmat veljet
saivat käskyn mennä kirkolle karjanajoon, ja me pikku - Kallen kanssa
olimme uteliaita. Saimme aikuisilta tietää, että karja ajetaan maantietä
pitkin Jyväskylään päin. Ja me kovalla menolla juoksimme Purolaan
tulevan säleaidan taakse odottamaan karjan tuloa. Siellä oli myös
uteliaita aikuisia. En tiedä kuinka kauan odotimme, kunnes ensimmäiset
sarvipäät alkoivat näkyä. Siinä oli lehmiä sekä pieniä vasikoita,
lampaita ja pässejä tientäydeltä. Karjan välissä paimentamassa kulki
miehiä vitsojen kanssa, ja siellä olivat myös veljet mukana. En muista
kuinka kauan tätä menoa ja mölinää kesti. Mutta kun jono loppui,
yritimme lähteä mukaan, ja kuului karjaisu, että kakarat kotiin ja
siihen loppui ilomme. No, sitten päivän tahi parin päästä veljet
palasivat kotiin. Heillä oli mukanaan iso kannu verta sekä pussi, jonka
sisältöä meille kakaroille ei näytetty. Kyselimme minne karja oli
viety, mutta he eivät sitä sanoneet. Nauroivat vain ja sanoivat, että
kaupungin torille myytäväksi ja kai me vähän uskoimmekin. Mutta
ainakin viikko meillä syötiin palttua ja verimakkaraa, jota äiti ja
sisko paistoivat. Ja viis siitä – minne nämä ammut ja päkättimet
vietiin, meillä pikku - Kallen kanssa olivat mahat täynnä. Meillä oli
viikon ajan makkaratehdas käynnissä, kuten nykyään Tapolassa – vieläköhän
joku mäenlaskija häärii siellä? Ajatelkaapa,
kuinka aika on muuttunut. Nyt viedään lihakuormia suihkukoneella maasta
toiseen. Mutta siihen aikaan nämä ammut ja päkättäjät veivät
lihakuormia omilla sorkillaan kaupunkilaisten syötäväksi. Että tällaista
siihen aikaan. |
Kinkerit
kylällä
Kun näitä entisen kotikyläni asioita olen yrittänyt
muistella, Jokihaarassa ja ehkä koko pitäjässä, elettiin
kaksikymmentä sekä kolmekymmentä luvun hengessä vanhassa
ajassa, joka johtuu aikaisemmista vuosikymmenistä ja ehkä
vuosisadaltakin. Kirkkohan on Suomessa hallinnut kansan henkistä
elämää vuosisadasta toiseen. Uuraisilla toimi näinä
vuosikymmeninä kirkkoherrana Richard Hjelt sekä kanttorina
Rafael Varha. Muistan parhaiten nämä rippikoulu ajoilta.
Lapsikasteessa asukkaasta tuli kirkonjäsen ja kirkosta
eroamisia ei silloin tunnettu. Se olisi ollut syntistä.
Avioliittoon ei vihitty, jos eivät molemmat olleet käyneet
rippikoulua. Avoliittoja ei hyväksytty – sitä olisi oltu
susipari. Kukaan ei olisi hyväksynyt kattonsa alle nuorta
paria, jota ei pappi ollut vihkinyt avioliittoon. Jos tarvittiin
virallista todistusta johonkin asiaan, se oli noudettava
pappilasta, koska siviilirekisteriä ei vielä tunnettu. Muistan
minäkin, kun kävin hakemassa todistuksen, haulikkoni
kantolupaa varten, ja jonka kanssa menin nimismiehen luokse, ja
lupa tuli. Siinä luki näin: rippikoulun käynyt sekä
ehtoollisella ja viettänyt siveellistä elämää. Mutta ei se
pappi ihan kaikkea tiennyt!!
Naureskelin. Kylässä pidettiin, joka talvi kinkerit,
joita toisella nimellä sanottiin luvetakseksi, koska siellä
testattiin osaako kansa kuinka lukea. Kinkerit pidettiin isoissa
taloissa, joihin oli tarkoitus tulla ainakin yksi kuulija joka mökistä
tai talosta. Kun väki oli tullut sisälle, saapui pappi sekä
lukkari kahdella herrasreellä kaksi seurakuntapalvelijaa
mukanaan. Toimitus aloitettiin virrellä ja papin
saarnapuheella. Tämän jälkeen apulaiset alkoivat kantaa reestä
isot kasat kirkon kirjoja isolle pöydälle. Näistä sekä
pappi että lukkari alkoivat lukea talojen nimiä. Ja näihin
piti vastata, jos oli paikalla: ”Täällä”, ja pappi teki
merkinnän kirjaan. Ja jos ei huutoon vastattu ja ei ollut ketään
tullut paikalla, siitäkin tehtiin merkintä. Sitten kaksi
seurakuntapalvelijaa alkoi testata, etenkin nuorten, lukutaitoa,
ja taisin minäkin näyttää taitoni. En voi sanoa, että
seurakunta olisi ollut erikoisen uskovaista.
Vähemmän kirkkomatkoja tehtiin, paitsi hautaseremoniat
ja vihkimiset. Kansa piti nämä asiat omana tietonaan ja
tavallaan eli näiden kaavojen ja lakien mukaan.
Jokihaara ei kuole koskaan
Jos vielä jatkaisin lopuksi muistelmiani ja kuvauksia sodan jälkeisestä
elämästä Jokihaarassa sekä muun kansan keskuudesta. Sodathan
olivat v. 1940 – 1945. Olen sitä mieltä, että tämä sodan
aika, viisi vuotta, olivat ihmisten mielessä jonkinlainen
vedenjakaja. Vertaisin näitä sodan jälkeisiä vuosia mieheen,
joka on kantanut harteillaan harmaata kaapua, jonka on
karistanut harteiltaan pois ja huomannut, että nythän on oloni
paljon helpompaa ja vapaampaa. Olen nyt oma itseni ja saan tehdä
mitä haluan. Voin aloittaa uuden, onnellisemman elämän. Olen
seurannut Jokihaaran elämää koko tämän sodan jälkeisen
ajan. Taisin joskus tehdä jonkinlaisen muistion siitä, että
Jokihaara on hyvä paikka asua. Nyt olen istunut pojan kyydissä
ja auton ikkunasta seurannut entisen kotikyläni kasvua. Sinne
on rakennettu uusia asuntoalueita ja tullut uutta nuorta väestöä
ja uusia hyviä suunnitelmia. Jokihaara ei kuole koskaan. Mutta
minä tästä voisin lähteä hyvillä mielin Valhallaan. No mikä
se sellainen paikka on – Valhalla on itämaista mytologiaa.
Entinen suuri ”toverini”, Aatu Hitler, sieltä saksanmaalta
sanoi, kun lähetti sotilaitaan taistelukentille: ”Jos
kaadutte sodassa tai vammauduttu, ette te mene taivaaseen vaan
te menette Valhalaan. Siellä te elätte ikuisissa juhlissa ja
juomingeissa, seireenien ja nymfien teitä palvellessa koko
ajattomuuden ajan”. Eikö minullakin olisi mahdollisuuksia päästä
sinne? Ei pirulauta, en kestäisi kahta päivää – olkoon.
Näin
kirjoitti Suuri kirjailija Uuno Ilmari Juhonpoika Lähteelä, älkää
ottako täydestä!
Että,
aika aikaa kutakin, sanoi pässi, kun päätä leikattiin.
Takaisin
luetteloon
Takaisin
Paunettiin |