Jokihaaran jääkiekkokaukaloon 

uudet laidat

 

Jokihaaran jääkiekkokaukalon ensimmäinen versio rakennettiin noin 15 vuotta sitten Jorma Laulumaan aloitteesta. Kaukalo oli rivitalojen parkkipaikalta maantielle päin eli 90 astetta käännettynä nykyiseen. Kaukalon pohja jäädytettiin lumen päälle. Lunta kerättiin lähialueen pelloilta ja urheilukentältä. Jään saaminen kesti varmaan pari kuukautta. Jäädytysvesi johdettiin rivitalon vesipostista puolen tuuman puutarhaletkulla. Homma oli hidasta ja välillä melko kylmää. 

Eräänä lauantaiaamuna kylän miehet kokoontuivat Lähteenmäen Atson kaarihallille laitojen tekotalkoisiin. Päivän aikana syntyivät kaukalon suorien osien elementit ja lisäksi neljä kaaripalaa. Elementit roudattiin jään päälle sitä mukaa kun niitä valmistui.
Kaariosia kuljetettiin seuraavalla viikolla ja siitä on työmiehellä ikävänä muistona vamma polvessa, mikä onneksi ei ole isosti elämää haitannut.
Ensimmäisen jääkiekkotalven jälkeen kaukalon laidat purettiin ja uusi paikka tehtiin siihen missä kaukalo on vielä tänäänkin.
Kaukalon pohjaa on pariin otteeseen kunnostettu ja laitojen yläpuut uusittiin muutama vuosi sitten.

Uuraisten kunnan 2010 talousarviossa oli määräraha Jokihaaran kaukalon isoon remonttiin. Rahoitusta oli anottu lisäksi läänin liikuntaelimeltä. Rahoitus ei toteutunut mutta onneksi kunnan hankkeeseen varaama raha jäi ja sillä vapaa-aikalautakunta päätti hankkia Jokihaaran kaukaloon uudet laidat.
Syyskuun aikana laitojen saanti varmistui ja lokakuussa kylämiehet purkivat vanhat pahasti lahonneet laidat pois. Mäkisen Jari touhusi paikalle kaivurin, traktorin lanan kanssa ja kivituhkaa. Kaukalon pohja oikeni ja uusien laitojen paikalleen asentamisen vaikeus väheni merkittävästi.
Marraskuun 13. päivä kylän miehet vahvistettuna Mäkisen Jarilla jälleen koolla. Laitapaketit purettiin, luettiin yhdessä ja erikseen kasausohjeita. Prikkoja puuttui mutta huolto- ja logistiikka-asioista vastaava Maija haki kirkonkylältä puuttuvat nippelit ja toi talkoolaisille ensimmäiset kahvit kymmenen korvilla. Viiden hengen työryhmä oli juuri sen kokoinen, että laitojen asennus onnistui yhdessä päivässä kun huoltopuoli piti tekijöiden energiavarannosta huolta. Porkkanaa joku kaipasi päivän aikana vai oliko se kylmä olut. 
Iltapäivällä kolmen aikaan katselimme porukalla kättemme töitä ja kehuimme Raita-Sportin tomittavan laitapaketin erinomaisuutta. Kasausohjeen pieniä virheitä lukuun ottamatta hyvä ellei täydellinen. Päivän aikana pääsimme hymyilemään Paikallis Uutisten kameralle ja esittelemään toimittajalle jokihaaralaisten hienoa kaukaloa.

Alla kuvakoostetta päivän tapahtumista.  

Jari Mäkinen ja työmies Nieminen kasausohjeita ja laitalähetystä inventoimassa

Kyllä kymmenen millin prikat uupuvat.....

Haaparantaan menossa olleiden laitojen sinikeltaiseen väriin varmaan totutaan tuota pikaa

Kyllä tukijalalle paikka löytyi kun sitä kolme miestä aikansa pyöritti

Jouko Salminen, Reijo Lampinen ja Olli Pälvimäki ihailevat 

Kaukaloprojekti on loppusuoralla. Jouko Salminen yrittää parhaansa mukaan olla osumatta työmiestä vasaralla otsaan

Olli Pälvimäki askaroi huoltoportille liikkumisvapauksia, Jouko ja työmies ähelsivät päätyverkkojen kanssa

Siinä se on. Kokonaan uusi. Valkoinen väri teki kaukalosta huomattavasti edeltäjäänsä suuremman oloisen

Määrätietoisin askelin mennään hakemaan seuraavaa verkkoa. Tällä parilla on jokihaaralaisista nyt eniten kokemusta kaukalon päätyverkkojen asennuksesta 

Jari Mäkinen valmistelee betonipainojen asennuksen tarvitsemaa pikkuhilbetööriä

Taas on yksi verkkoelementti lähellä loppusijoitustaan

Lampisen Reijo ja Pälvimäen Olli hoitivat raskaan osan näissä talkoissa. Betonipainoja oli reilu neljäkymmentä, jotka pitilevittää ympäri kaukalon

Nenä punoittaa vaikka tämä ei ollut viimeinen laitaverkko

Takaisin Paunettiin                                                                                               Teksti työmies Nieminen, kuvat Maija